Заради Covid пандемията има спад на покупките на нови автомобили

Covid пандемията засяга всички сектори на икономиката, но най-потърпевши са транспортът, туризма и автомобилния сектор.  Влиянието на кризата, казва евродепутатът Андрей Новаков, върху индустрията в ЕС е безпрецедентно, и допълва, че към момента автомобилната индустрия търпи загуби във всяка една държава членка. Спадът на продажбите на нови автомобили във всяка страна е от 25 до към 40 процента, а в България той е около 37 процента

По данни на Европейската асоциация на автомобилните производители - 4 милиона автомобила в ЕС въобще не са произведени заради пандемията, а това е почти 1/4 от общото производство за миналата година.

"Най-големи загуби търпи Германия, като по-малки Финландия и Белгия. Разбира се, загуби има и в Испания, и в Чехия. След като има такава несигурност, трета вълна от Ковид, поредни мерки, които ограничават до известна степен и възможността за производство и за потребление, от там и за доходи, едно от нещата, от които се лишават хората, това е покупката на нов автомобил. Няколко фактора ще движат налагането на възстановяването на сектора и това е първо от една страна отшумяването на пандемията, предизвикано от мерките и от друга страна от ваксинацията. Икономическото възстановяване със себе си ще повлече и възстановяването на автомобилния сектор. Той е този, които най-бързо показва тенденцията в развитието на икономиката."

"Най-драматични отклонения на пазара на нови автомобили се били по време на първия локдаун и след това през есенния период", казва Александър Миланов, вносител на нови автомобили. Той припомни още, че към края на 2020- та година потребителите забавят своите решения и  това означава свиване на покупателните възможности на хората по отношение покупка на нов автомобил.


"През 2021 година стартът на годината е сравнително оптимистичен, макар и с лек спад, в сравнение с миналогодишния предкризисен период. Общият тренд на подписване на нови договори показва възходящо развитие. Разбира се, трендът ще се промени значително, когато започне да се добавят и периоди , които се съпоставят с началото на миналогодишната криза, първия локдаун. Така че пазарът има тренд нагоре. Българския пазар е малко по-консервативен в своето поведение. То е свързано и с начина на мислене и потребление. Интересното е, че в Централна Европа и в Западна Европа, трендът е по-стабилен и възстановяването обикновено е по-бързо, отколкото в България."

От 2021 г. в Европейския съюз окончателно влизат и новите правила, които предвиждат големи санкции за производителите, които надхвърлят средния лимит на емисии на въглероден диоксид над 95 грама на километър. Нарушилите го компании ще трябва да плащат по 95 евро на всеки грам над тази граница, умножени по общия брой на пласираните от тях коли.

Ще се случи ли това?

"С оглед на това, че много от производителите се преориентират към производство на електромобили именно, за да свалят средните стойности на въглеродни емисии, които техните модели отделят, показва, че те се съобразяват с новите изисквания и правят всичко възможно да не станат обект на санкции. Въпреки пандемията и наболелите проблеми в сектора, днес все повече се говори за нулеви емисии, за алтернативни горива, нарастване на потреблението на електрически автомобили, което показва, че пазарът се движи натам."




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!