ТикТок не се придържа към европейската защита на потребителите

Снимка: ЕПА/БГНЕС


Китайската социална мрежа TikTok, достъпна и в Европа, не се придържа към европейските правила за защита на потребителите, личните данни и децата срещу скрити реклами и неподходящо съдържание. Това накара Европейската асоциация на потребителите, която обединява 45 национални организации в 32 държави, да подаде жалба до Европейската комисия.

Платформата позволява на потребителите лесно да създават, публикуват и споделят видеоклипове с продължителност до една минута - музикални изпълнения, танцови конкурси, забавни клипове. С повече от 800 милиона активни потребители по целия свят, приложението, пуснато за първи път в Китай през 2016 г., е една от най-бързо развиващите се социални мрежи в света, особено популярно е след подрастващите.

"Направихме тест, за да видим на какво са подложени младежите на възраст около 15 години. Само няколко минути след регистрацията гледахме видеоклипове с нескрит сексуален характер”, обяснява юристът от Европейската асоциация за защита на потребителите Стивън Берже. Той предупреди, че 13-годишната възрастова граница като условие за регистрация в платформата изобщо не се прилага и дава пример, който потресе не само Италия - в началото на годината в Палермо десетгодишно момиче почина от задушаване след участие в т.нар. „предизвикателство“ на TikTok. След шокиращата трагедия в Палермо, платформата се ангажира да блокира всички акаунти в Италия на лица, които не са навършили 13 години. Според TikTok през втората половина на миналата година са премахнати близо 90 милиона видеоклипа.

Законодателството на ЕС - преработената директива за аудиовизуалните медийни услуги - изисква държавите-членки да гарантират, че платформите за онлайн споделяне като TikTok ефективно проверяват възрастта, упражняват родителски контрол и са изградили механизми за докладване и уведомяване, за да ограничат достъпа на децата към вредно онлайн съдържание. За евродепутата Карен Мелхиор от „Обнови Европа”, член на парламентарната комисия по правни въпроси, смъртта на младото момиче е само още едно потвърждение за необходимостта от реално европейско регулиране на онлайн платформите. Тя предупреди, че алгоритъмът на TikTok е по-пристрастяващ в сравнение с другите платформи и е насочен към много млади хора. „Трагичната смърт на дете в Италия показва необходимостта от регулация на платформите и че времето за саморегулация е приключило. Надявам се, че с директивата за аудиовизуалните медийни услуги ще можем да накараме платформите да бъдат отговорни.”

Европейският парламент се надява, че директивата за аудиовизуалните медийни услуги предоставя изчерпателен набор от правила за по-безопасно онлайн пространство, включително подобрен набор от инструменти за справяне с рисковете, на които могат да бъдат подложени непълнолетните. Това включва забрана и предупреждение за опасно съдържание, преразглеждане на системата за препоръки или информиране на потребителите за опасността от такова съдържание. За Александра Гийз от Зелените бизнес моделът на рекламата трябва да бъде в основата на реформата: "Трябва да се разделим с този бизнес модел при рекламите, който се основава на много широко и всеобхватно наблюдение на потребителите както онлайн, така и офлайн. Това има много вредни последици за демокрацията в Европа и за европейския пазар."

Предвид сложността на преговорите по този нов законопроект за цифровите услуги, преговорите вероятно ще се проточат и реформата може да приключи едва през 2023 г.