Европейската комисия обяви в Брюксел програмата за климатичен неутралитет

Fit for 55 променя Европа и света

Снимка: ec.europa.eu


Сградата на Европейската комисия в Брюксел позеленя в деня, в който Комисията оповести програмата си, наречена „Fit for 55“. Или иначе казано - конкретните мерки за постигане на климатичен неутралитет до 2050 година. В осветената в зелено сграда споровете по детайлите ще продължат още дълго. Но целта е зададена и няма връщане назад, както стана ясно от думите на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен и на шест от еврокомисарите: "Променяме Европа и света."

Никак няма да е лесно, но трябва да го направим“, признава Франс Тимерманс, зам.-председател и отговорен за „Зелената сделка“. "Мисля, че ако първи се настроим към новите условия, първи ще берем плодовете на този преход. Няма никакво съмнение, че световната икономика върви към устойчивост. Който пръв успее да се модернизира, ще има предимство. Американците също вървят по този път, дори китайците се променят. Мисля, че европейците трябва да сме водещи в този обрат, защото това е най-доброто решение за бъдещата ни икономика", категоричен е Тимерманс.

Очаквано, индустрията реагира резервирано към идеите на ЕК. Така например от амбициозната програма става ясно, че последният автомобил с двигател с вътрешно горене ще бъде произведен през 2035 година. Пет години по-рано вредните емисии от транспорта трябва да са редуцирани с 55 процента в сравнение с нивата от 1990 година. "Това на практика е забраната на двигателите с вътрешно горене. Смятаме, че това не е правилното решение", коментира Курт-Кристиян Шел от автомобилната индустрия, моторът на германската икономика.

И още нещо - очаква се значително поскъпване на горивата заради въвеждането на такса върху вредните емисии. Срещу това предложение на ЕК до последно е била Франция, която добре си спомня протестите на „жълтите жилетки“, започнали заради повишаването на цената на бензина. Опазването на климата има и социална цена, при това различна в различните държави, както признава депутатът на Зелените в Европейския парламент Юта Паулус: "В ЕС доходите са различни. Опасявам се, че богатият германец, който държи на скъпия си, но замърсяващ околната среда автомобил ще изкупи сертификатите за вредни емисии, за да продължи да кара колата си, нещо, което бедната баба в България не може да си позволи.“

Предвиждаме специален фонд, който да компенсира растящите цени за енергия“, обяснява Франс Тимерманс. "Преходът или ще е социално справедлив, или няма да се случи. Затова създаваме социален фонд, който да подпомага онези европейски граждани, които изпитват затруднения да изпълнят климатичните цели в личния си живот - за сградите, в които живеят, автомобилите, които купуват, и т.н. Само така можем да гарантираме социална справедливост", обяснява заместник-председателят на Европейската комисия Франс Тимерманс.

Друга конкретна мярка, предложена от Европейската комисия за постигане на климатичен неутралитет всъщност е протекционистка - въвеждане на нова такса върху вноса на продукти от страни извън ЕС, замърсяващи околната среда, като стомана и алуминий. Това ново „климатично мито“ трябва да предпази европейските производители от по-евтината конкуренция в света, където до 2050 година няма да са преминали към своята „зелена сделка“.