От ЕК предлагат забрана на продажбата на автомобили с ДВГ след 2035-та година

Снимка: архив


Европейската комисия обяви предложението за забрана на производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035- та  година, но предстои да се види дали на ниво законодателство Европейският парламент и Съветът ще одобрят предложението на Европейската комисия и дали набелязаните мерки ще влязат в законодателни актове. Това обясни евродепутатът Искра Михайлова и поясни, че предложението на Европейската комисия е било публикувано на 14 юли и е било очаквано. То е част от  плана "Готов за 55“, което е във връзка с климатичния закон и представлява набелязани мерки за климатични реформи, за да бъде постигнато намаляване с 55 процента на емисиите от парникови газове до 2030- та година в рамките на ЕС, а като опорна година за намалението е приета 1990 -та година.

Искра Михайлова
До сега  газовете са намалени с 26 процента в ЕС, т.е. за следващите 10 години - до 2030-та година и след това до - 2050-та година, ни остават останалите проценти, които трябва да намалим от парникови газове.

Транспортът е един от основните сфери, където се предвиждат мерки. Мерки се предвиждат и за енергийната ефективност, особено за сградния фонд, има предложения за директивите за възобновяемите енергийни източници, за директива свързана със земеделското производство, казва още Искра Михайлова.

Очаквам  в следващите месеци, най-късно година,  да се произнесат Европейският парламент и Съветът по пакета предложен от ЕК, за да се превърне той наистина в законодателен акт.  Дали са готови производителите на автомобили? Бих казала - да. Те очакват и много сериозна подкрепа от ЕС за следващите години в областта на изследванията и иновациите, за да могат да компенсират производството на двигатели с вътрешно горене с нов тип. Тук не става дума само за електромобили, тук става дума за алтернативни горива, включително горива от биомаса. Тук става дума за въвеждането и на  водородни технологии. Ако това бъде постигнато като технологичен пробив, става дума да цялостен нов модел на енергийните мрежи на електромобилите, т.е. както в енергетиката, така и в транспорта, очакваме един микс от технологични решения.

Бизнесът не е настроен негативно към новите технологии и отделни автомобилни компании вече са намерили технологични решения. Това се вижда от техните продажби, в които доминират електромобилите. Но компаниите очакват и да се вземат решения за горивата, които ще се използват, за да могат да работят по проекти за промяната на двигателите на автомобилите.

В България се отчита все по-нарастващ интерес към използване на електрически превозни средства, казва Илия Левков от Национална браншова организация индустриален клъстер "Електромобили". Добавя, че това е видно от продажби, наеми и работа на фирми, които се занимават с отдаване под наем на електрически превозни средства.

В зелената инфраструктура България прави решителни стъпки, мога да кажа, че са над 350. Те трябва да намерят място в интегрирана платформа, която да дава информация на всеки един потребител къде и каква е зарядната станция, каква е мощността, каква е цената на зареждане или е безплатна, дали е свободна, как става разплащането и какви са възможностите за включване в нея, без това да ви кара да купувате някакви карти, предплатени, да изпращате SMS- и или нещо подобно.  При 300 превозни средства, електрическата мобилност, зарядната инфраструктура е новата цифрова трансформация на един огромен сектор с потенциал, мога да кажа, в пъти повече от строителство, индустрия и т.н.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!