ЕК с мерки за спасяване на авиосектора

Снимка: www.mtitc.government.bg


Пандемията от Covid -19 шоково срина сектора на въздухоплаването заради ограниченията за пътуване и безпрецедентния спад в пътническите полети. Редица авиокомпании бяха принудени да съкратят работници или да обявят фалит. Здравната криза продължава да генерира финансови загуби. По данни на Eurocontrol към средата на годината въздушният трафик над Европа е на нива едва 53 % спрямо същия период на 2019  - годината преди пандемията. Това не дава възможност на голяма част от авиационните компании да се самоиздържат, а още по-малко да покрият натрупаните дългове през изминалите 15 месеца.
Европейската комисия признава авиосектора като един от най-засегнатите от здравната криза. Еврокомисарят по транспорта Адина-Йоана Вълян прогнозира, че браншът няма да може да се възстанови до 2026-та година. Очакваното бавно възстановяване на трафика и неясните перспективи в краткосрочен и средносрочен план заради новите варианти на коронавируса и ниските нива на ваксинация - особено в България, още повече влошават ситуацията в сектора.

Европейската комисия предложи редица мерки, насочени към улесняване на свободното движение в ЕС, включително въвеждането на новия цифров сертификат за COVID, а  службите издадоха насоки за държавите членки за улесняване на безпроблемното разпространение на сертификата и за хармонизиране на различните национални режими в авиацията, отчита еврокомисарят  Вълян:

"По отношение на краткосрочното възстановяване на въздушното движение Комисията даде приоритет на най-доброто използване на капацитета на летището и увеличаването на трафика. Както знаете, регулацията на слота е променена, като се намали прага за неговото използване. Понастоящем Европейската комисия работи по делегиран акт за удължаване на правилата за облекчение на слотовете за зимния сезон 2021-2022."

В допълнение, държавите членки могат също да предоставят помощ за спасяване или преструктуриране на конкретни авиокомпании или летища, както правят с други сектори, засегнати от кризата, както и да предвидят средства в Националните си планове за възстановява, посочи еврокомисарят по транспорта Адина-Йоана Вълян:

"Освен това временната рамка за държавни помощи, приета през март миналата година, дава възможност на страните да предоставят подкрепа и на авиационния сектор. Държавите членки могат също така да компенсират авиопревозвачите за вреди, претърпени директно в резултат на въведени от правителството ограничения за разпространението на COVD-19. Освен това, допълнителна финансова подкрепа за сектора, включително подкрепата на служителите, може да бъде предоставена от Кохезионния фонд,  Европейския социален фонд плюс и от Европейския фонд за приспособяване към глобализацията за съкратени работници. За да ви дам пример, последният вече е подкрепил 1 200 съкратени работници от авиационния сектор в Холандия, 500 във Финландия и 1 500 съкратени служители в наземното обслужване в Белгия."
   
Европейската комисия е решена да предостави и специална програма на ЕС във въздушния транспорт.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!