Неравенствата в ЕС по отношение на електромобилността

Снимка: БГНЕС


Европейският съюз се стреми да намали емисиите парникови газове от превозните средства, за да постигне неутрална по отношение на климата икономика до 2050 година. З0 процента от вредните емисии в общността се дължат на транспорта, като колите причиняват 72 на сто от тях. Брюксел планира до 2035 година всички нови автомобили в Европейския съюз да бъдат с нулеви емисии въглероден двуокис. За постигане на целта се разчита на електрическите превозни средства. До пет години производството им ще се увеличи шест пъти, прогнозират от Европейската асоциация на автомобилните производители. При подобен ръст, обаче, е необходима и подходяща инфраструктура, за да се гарантира електрическата мобилност в целия Европейски съюз. Според проучване на асоциацията повечето държави членки не разполагат с достатъчно обществени станции за зареждане на електрически автомобили по пътищата. Неравенствата в различните страни и необходимостта от по-добра инфраструктура за електрически превозни средства установи и доклад на Европейската сметна палата. Екип от одитори измина 2500 километра с електрически автомобил и тества 10 зарядни станции. Един от участниците в пътуването Светослав Христов: „Германия, Франция и Нидерландия, заедно, формират голяма част от пунктовете за зареждане – близо 70 на сто. В три държави-членки е концентриран значителен процент от зарядните станции за електрически автомобили в Европейския съюз. А други страни, особено в Източна и Централна Европа, не разполагат с подобна инфраструктура. Говоря за Гърция, България, Румъния, Полша и Унгария“.

За да се преодолее този проблем Европейската комисия поставя за цел до 2025 година да има 1 милион публични зарядни точки.

„Тези изисквания по някакъв начин задължават държавите членки да имат минимална инфраструктура. Европейската комисия предлага индикатор за разстояниеот 60 километра. На всеки 60 километра трябва да имате станция за зареждане, която да осигурява определен брой киловати. Това подчертахме и в нашия доклад, че има нужда от по-голяма сигурност и от по-ясно формулирани препоръки в законодателната рамка“, посочва Светослав Христов.

Това все още не е достатъчно, за да осигури всичко необходимо на бъдещите шофьори на електрически автомобили, смята Люсиен Матийо, ръководител анализи в неправителствената организация „Транспорт и околна среда“: „В повечето случаи зареждането на автомобила става в търговски обекти и на обществените паркинги. Например: пред супермаркет, МОЛ, фитнес зала или кино. Там бихме искали да видим конкретни цели. Например: изискване 50 процента от местата за паркиране в средни и големи търговски обекти да бъдат оборудвани със зарядни устройства до 2030 година“.

Брюксел се движи в правилната посока, но предстои още дълъг път, за да могат шофьорите на електрически автомобили да пътуват спокойно в ЕС.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!