Може ли да бъде постигната нулева смъртност по пътищата в ЕС?

Снимка: БГНЕС

В рамката на политиката на ЕС по отношение пътната безопасност до 2030 г. се съдържат конкретни стъпки, които трябва да се направят, така че да се върви към постигането на Нулева смъртност по пътищата. През 2019 година ЕК публикува тази рамка, като за периода 2021-2030 г. се създават стъпки за нулева смъртност , вследствие на пътни инциденти, обясни за "Евранет Плюс" евродепутатът Андрей Новаков. И сега ЕС продължава да се придържа към дългосрочната цел като идеята е до 2050 г. да няма жертви, свързани с пътните инциденти в Европа, а междинната цел е те да се намалят наполовина до 2030 г. Но статистиката всяка година показва, че в ЕС се случват близо 1 милион катастрофи и причините за това са различни, обясни Андрей Новаков:
"Една кола, която е на 1 милион километра, а собственикът й знае, че е на 100 хиляди, със сигурност не се държи по същия начин, по който той очаква, нито тръгва, нито спира, нито се управлява както би трябвало. Без съмнение пътната безопасност е тема с приоритет за целия ЕС. Затова се обмисля стартирането на инициатива за Европейска година на пътната безопасност в следващите няколко години. Това ще бъде цяла година с достатъчно финансиране и единен подход във всяка държава членка в една единствена посока и тя е всяка държава с нейните специфични потребности да направи така, че да се сведат до минимум жертвите по пътя. Няколко са компонентите, които създават пътна безопасност и  сигурност на пътя. Едното е качеството и състоянието на автомобилите, второто е качеството и състоянието на пътната настилка и третото са водачите."


Някои от изискванията, които присъстват в Доклада за пътната безопасност, е да се насърчат инвестициите в безопасна пътна инфраструктура, особено в районите с концентрация на ПТП,  да се насърчат  мерките от страна на държавите за създаване на условия и съоръжения за транспорт, което да намали опасността по пътищата. В доклада присъства и изискването за безопасност на употребяваните превозни средства и предотвратяването на измамите при манипулиране на данните на километражите.  

Инвестициите в пътища и мерките за това на пътя да има само технически изправни автомобили са 2/3 от всички мерки, които трябва да бъдат взети:

"Ако в миналото е било задължително колите да се произвеждат с колан, после да се произвеждат с въздушни възглавници, после да се произвеждат със стабилизираща система, то съвсем скоро ще бъде задължително или поне ще се обсъжда това,  да има камера за движение на заден ход, така че да се избегнат подобни инциденти, да има радар в предната част на автомобила, който при липса на реакция от водача да се предотвратява челни сблъсъци или сблъсък с предния автомобил. Технологиите се развиват и Европейските институции трябва да направят максималното, те да са в полза на хората и да стигат до все повече хора."

Коментарът на Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.

"Тази рамка, която е изработена от Съюза е абсолютно реалистична. За съжаление, ако ние продължаваме по български да си прилагаме политиките на ЕС и да нямаме никаква ясна и целенасочена политика за намаляване на жертвите, за България е абсолютно нереалистична."



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!