Новата медийна регулаторна рамка на ЕС

Предвидени са много средства в посока защита на плурализма и свободата на медиите

2
Да не се използва в друг размер освен за показалец

Аудиовизуалната индустрия, медиите и медийният сектор са важни икономически участници в Европейския съюз с годишен оборот от 193 милиарда евро според изчисленията на Европейската комисия. Кризата от Covid-19 обаче нанесе сериозни щети върху тези сектори. Приходите от реклама спаднаха драстично, а кината в Европа понесоха огромни загуби. Европейският парламент прие наскоро Резолюция относно европейските медии в цифровото десетилетие: План за действие в подкрепа на възстановяването и трансформацията, като прикани страните членки да се възползват от Механизма за възстановяване и устойчивост, който е финансовият инструмент на ЕС след кризата, и да инвестират в ускоряването на цифровата трансформация и екологичния преход на новинарските медии и аудиовизуалния сектор. Това е решаващ момент за укрепване на медийната и аудиовизуалната индустрия на Европейския съюз - заяви евродепутатът Даце Мелбарде от групата на Европейските консерватори и реформисти, макар да изрази съжаление, че  медийната екосистема е била крехка още преди пандемията:

"Пандемията от Covid-19 изостри съществуващите проблеми и създаде нови. Аудиториите се насочиха още по-бързо към интернет платформите. Парите текат главно към глобални, неевропейски играчи, които не инвестират достатъчно в европейската медийна екосистема. В същото време корона кризата засили значението на качествената журналистика. Днес професионалната и бърза работа на журналистите в условията на пандемия е с цената на живот. В този контекст виждаме Плана за действие на Европейската комисия „Европейските медии в цифровото десетилетие“ като добра отправна точка."

В доклад на Европейския парламент е заложено ново междусекторно направление „Творческа Европа“ и инициативата „Новини“. В същото време в него се призовава за създаване на постоянен и устойчиво финансиран медиен фонд на Европейския съюз. Призовава се за предоставяне на равни условия на медиите с тези на  интернет платформите. Има много елементи на сближаване между този доклад и подхода на Комисията, изтъкна еврокомисарят по работните места и социалните права Никола Шмит, като очерта новата медийна регулаторна рамка на ЕС, в която са предвидени повече средства в посока на защита на плурализма и свободата на медиите:

"По отношение на регулацията се стремим да установим правила на играта, адаптирани към дигиталната ера. Трябва да спомена и нов регулаторен проект, който има за цел да защити плурализма и свободата на медиите. Ние подготвяме законопроект за свободата на медиите и той ще бъде предложен през следващата година. В аудиовизуалния сектор ще стартираме Media Invest - платформа за капиталови инвестиции. Целта е да се мобилизират инвестиции от 400 милиона евро за период от седем години, като по този начин се допринесе значително за преодоляването на финансовата празнина в собствения капитал на независимите производители и дистрибутори. За първи път, благодарение на силната подкрепа на Европейския парламент, нашата програма „Творческа Европа“ финансира проекти, свързани с медийния плурализъм. Разработваме и алтернативни и устойчиви източници на финансиране за медиите, по-специално с пилотен проект, в рамките на програмата InvestEU, насочен към съвместно инвестиране с фондации и други частни партньори. Обръщаме специално внимание на местните медии. Иновациите в медиите са от съществено значение - ето защо мобилизираме програмите „Хоризонт Европа“ и „Дигитална Европа“. Ако искаме да бъдем по-силни, трябва да мислим за Европа, да мислим за мащаба на континента и за единен пазар за създаване, но и за защита на медиите, защото без свободни медии демокрацията е застрашена."



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия