ЕС срещу езика на омразата

Докога социалните мрежи ще се фокусират върху печалбата, а не върху сигурността на потребителите?

Снимка: Shutterstock

Трийсет и седемгодишната Франсис Хаугън, бивш продуктов мениджър в социалната мрежа, остро разкритикува компанията на изслушване в щатския конгрес. Фейсбук, от своя страна, е изправен пред засилващи се призиви за повече регулации, включително от повечето европейски правителствени и неправителствени организации, обяснява Георги Апостолов, координатор на центъра за безопасен интернет в България.

„Всъщност новото в цялата история е, че беше изнесена вътрешна информация, която този път категорично доказа, че Фейсбук, Инстаграм и другите социални мрежи винаги слагат фокуса върху печалбата, а не толкова върху сигурността на потребителите, макар да твърдят обратното.Въпреки че въвеждат инструменти за защитаване на лични данни и за по-голяма сигурност, в края на краищата натежава целта да имат повече потребители, да ги задържат по-дълго на своята платформа, тоест това са индикаторите, по които те могат да остойностят рекламите, за които плащат външни компании.“

Потребителите на социалните мрежи, особено подрастващите, не си дават никаква сметка, че съдържанието, което разглеждат, не просто носи печалба на социалната мрежа, но чрез него индиректно може да се разпространяват насилие, омраза и фалшиви новини.

„Повече от 10 години се повтаряше като мантра, че гигантите в интернет, особено социалните мрежи, трябва да се саморегулират, но се видя, че това не работи. И това стана ясно по време на ситуацията в Съединените щати, възникването на вътрешния граждански конфликт, разпространяването на дезинформация и още по-тревожно, след разкритията на Франсис Хаугън, което излезе преди три дни. Това буквално е доста задълбочено проучване на Масачузетския университет, как всъщност работят алгоритмите, по които социалните мрежи привличат и задържат потребители. Това, което и Франсис Хаугън показа, е че в края на краищата става въпрос за алгоритми, не толкова до човешки решения. Избира се такъв алгоритъм, който дава тежест на публикации, страници и профили, които привличат повече потребители, водят до повече взаимодействие между потребителите, лайкове, спорове, ругатни. Това събира и огромно количество коментари и води до по-голяма печалба. Изследването на Масачузетския университет допълнително извади наяве още една мръсна тайна - Фейсбук дава право на организации, компании, индивидуални потребители, които имат желание и смятат, че имат възможност да привлекат повече потребители и да ги задържат по-активни в мрежата, да получават пари срещу това.“





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!