Готова ли е България за законодателния пакет "Подготвени за цел 55"?

Снимка: ЕПА/БГНЕС
Постигането на целта на Европейския зелен пакт за намаляване на емисиите на парникови газове от транспорта и развитието на общ пазар на транспорта в ЕС изисква свързаност и да може безпроблемно да се ползва европейската транспортна мрежа за превозни средства, плавателни съдове и въздухоплавателни средства с ниски и нулеви емисии. Това наложи  отмяна на Директива на  Европейския парламент от 2014 г. и създаването на нова. "Новата рамка  е част от големия пакет реформи, обявен през това лято от ЕК", каза евродепутатът Андрей Новаков. Тогава ЕК представя и амбициозната програма "Подготвени за цел 55" с необходимите стъпки, законодателни промени и правила, които да следват целта за  въглеродно-неутрална икономика до 2050 г.

"Няма спор, че транспортът с ниски въглеродни емисии е важна част от икономическия преход,  от този към чиста икономика, към опазване на околната среда. Аз не искам хората да са зелени и бедни. Какъвто и преход да е трябва да се прави в тази посока, трябва да бъде базиран на гаранции, че никой няма да бъде лишен от превозно средство и от възможност да бъде транспортиран с личен транспорт или какъвто и да е било друг. Различните държави членки обаче са с различен икономически статус. Едни могат да си позволят по-лесна трансформация и на икономиката, и на транспорта, и на производството. Други по-малко. Надявам се регламентът да даде основа и изисквания за крайни цели  и предстои да направим, така че да бъде по-гъвкав за отделните държави."

Целта на този Зелен пакт е да се проведат реформи в областта на климата, енергетиката, земеделието, транспорта и дори данъчното облагане:

"Основните изисквания например към транспортния сектор са в различни направления. Едно е Европа да разполага с доста гъста мрежа от достъпни зарядни станции, нещо, което не съществува в момента, другото е да се стимулира производството на алтернативни горива, а не добиването на такива от петролни деривации. По-строги стандарти за въглеродни емисии от тези за леките и лекотоварните автомобили, насърчаването на покупките на електрически автомобили."

По данни на Министерството на транспорта около 3 700 са електромобилите у нас, а зарядните станции 600, каза Илия Левков  от Национална браншова организация индустриален клъстер Електромобили. За тази година продажбите на електрически автомобили са повече в сравнение с миналата година. Достатъчно ли са стимулите, които предлага държавата у нас, за да мотивират хората да купуват електромобили?

"Виждам, че това е "цунами", което ще залее България много скоро. () Това е непреодолим и необратим процес. В България ръстът на инсталираните зарядни станции е изпреварващ броя на електромобилите почти 1:10, тоест в България има над 600 зарядни станции, които могат да осигурят пълна обиколка на държавата. Това като инфраструктура не би следвало да е пречка, ако някой е решил да се електрифицира."



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!