Автономни превозни средства в Европа

Снимка: Георги Нейков, БНР

Какво е бъдещето на мобилността в Европейския съюз? И по-специално на все по-често срещаните поне на ниво разработка автономни превозни средства.

Впечатляващ е разказът на Айша Евънс – изпълнителен директор на голяма американска компания в тази област. Създадена през далечната вече 2014-а, тя усилено работи по усъвършенстването на безопасни автономни транспортни средства в гъсто населени градски райони. За да постигне начертаната цел, компанията от Силиконовата долина разработва изцяло нова форма на транспорт. В основата ѝ стои услуга по наемане на автономно градско такси за придвижване между две крайни точки. Компанията поема изцяло управлението на съответния електроавтомобил, зареждане, поддръжка, анализ на получените от движението данни и подобрение в технологията по безопасността.

Пилотните автономни таксита засега се тестват на територията на градовете Лас Вегас и Сан Франциско. Още подробности споделя Айша Евънс: “Фокусът е върху градовете. Представям данни за използването на лични автомобили в град с мащабите на Сан Франциско, проектиран по европейски модел. 96 процента от времето частните коли не се движат и стоят празни. Паркирани, те заемат място.

От друга страна, градът страда сериозно от презастрояване и липса на жилища. Скъпо е. Хората не могат дори да изплащат имот. От друга страна, задръстванията са навсякъде. Придвижването с кола става трудно. За пример – средната скорост в града е малко над 32 километра в час. Още по-притеснително е, че 30 процента от задръстванията в Сан Франциско се дължат на превозни средства, търсещи място за паркиране. Друга важна статистика - близо една трета от обществените пространства са заети от паркинги и гаражи. В тези данни намираме възможност – не да продаваме коли, а да предоставим транспорт. Когато не се използва, той е свободен. Така създаваме ефективност на фона на ужасния трафик. Ето защо смятаме, че услугата буквално ще освободи място и ще подобри начина ни на живот.”.

В стратегически план Европейската комисия разполага с изготвена рамка, формулирана “По пътя към автоматизираната мобилност”. В нея са изтъкнати сходни възможности в отговор на нарастващото търсене на мобилност на хора и стоки. В документа също така се посочва, че автоматизираните превозни средства биха могли значително да подобрят пътната безопасност. Изчислено е, че човешките грешки са причина за 94 процента от инцидентите на пътя.

Иновациите в коли без водач също биха могли да ускорят електрифицирането на автомобилите. Както в Щатите, така и Европейската комисия достига до извода, че автономните превозни средства освобождават пространства, ползвани за паркиране, променяйки коренно градоустройството.

Какви са регулациите за автономни транспортни средства в Европейския съюз в момента? И докъде са стигнали с иновациите?

Автоматизираните превозни средства все още не са в състояние да функционират без човешки надзор. Налице са множество технически предизвикателства, които трябва да бъдат разрешени. Нужни са устойчиви гаранции, че превозното средство е напълно способно да се ориентира в околната среда. Да я разбира и да предприеме правилните действия, както би го направил човек водач.

Различните равнища на автоматизация са 6. От 1-во до трето ниво колите се нуждаят от човешки фактор. Единствено след 4-та степен превозното средство може да работи автономно. Днес най-развитите МПС са между ниво 2 и 3.

До известна степен отговорът е в технологията, но не е само това. За да могат автономните превозни средства да се движат свободно, са нужни инфраструктура и най-вече сигурност. Технологиите се развиват бързо – с огромни инвестиции и бясна конкуренция. Безопасността обаче към момента изостава и това сериозно спира процеса.

Стратегически и законодателни мерки са необходими, за да се повиши нивото на доверие към автономните коли. Очертават се три основни цели: Първо, етичната страна. Обществото трябва да реши дали наистина се нуждае от такава иновация. И, ако отговорът е положителен, при какви условия. Второ, доверие. Трябва да преосмислим споделянето на риска. Ако колата няма водач, кой носи отговорност при пътен инцидент? Трето, данните. Важно е да изясним кой ще има достъп до събраната от автономните коли информация. Кой и как ще може да я ползва, споделя и съхранява.

Какво предприема по темата Европа? Можете да научите от Татяна Евас, анализатор към Служба на Европейския парламент за парламентарни изследвания: “Активно работим по преодоляване на предизвикателствата спрямо умните коли. По отношение на етичната страна, парламентът изготвя протокол за работа с роботи. За подобрение на доверието, в защита на потребителите и подкрепа на европейската индустрия, парламентът апелира за ревизиране на настоящите правила и норми. Относно базите данни, Европейският парламент настоява Комисията да изготви стратегия и ефектни действия за качествен контрол на информацията, сигурност срещу кибератаки и единни стандарти.”

В обобщение, Европейската комисия състави стратегия за свързани помежду си автоматизирани превозни средства. Към нея тя добави етични препоръки за работа с изкуствен интелект и организира работни групи по темите. Но, за съжаление, законодателните промени се бавят.

Европейският парламент работи усилено за постигане на убеждението, че автономните превозни средства са не проблем, а решение за по-сигурно, чисто и по-цялостно бъдеще за всички.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!