Училища посланици на Европейския парламент в родната образователна система

Снимка: ЕПА/БГНЕС

В средата на юни приключи поредната учебна година за Училища посланици на Европейския парламент (EП) в България. Една от най-мащабните образователни платформи, координирана от европейска институция, вече шеста година дава възможност за обучение, проекти и контакти в училищна среда, както на регионален принцип, така и в цяла Европа.
 

Интересът продължава да бъде голям, което означава, че програмата има своя смисъл. Над 25% от българските училища са преминали през обучението, казва Теодор Стойчев, ръководител на Бюрото на ЕП в България. Опитваме се да дадем и допълнение към образователната системата в частта й за гражданското образование. Вече 15 години България е член на ЕС и е важно да можем да участваме в пълноценното му функциониране, както и да го променяме за в бъдеще, защото и това е процес, който тече, и е нужно да имаме необходимите знания.

Част от философията на Училища посланици на ЕП е изборът на ученици, които стават посланици, а старши посланици са преподавателите. Така протича процесът на обучение относно европейската парламентарна демокрация и парламентарният живот по естествен и индивидуален начин се вписва в училищния.

Ролята на учителите, т.нар. старши посланици, е много важна. Изпитвам дълбоко уважение към тези учителите, които са се заели да насочват и насърчават учениците, казва европеистът проф. Ингрид Шикова. Златното правило на гражданското съзнание е, че няма свобода без отговорност. В изграждането му трябва да участва училището. Това не са уроци, които да пропагандират и моделират. Напротив – те имат за цел да благоприятстват за всеки ученик, който участва в програмата, максималната независимост, на която е способен, да има дискусия и изразяване на мнение.

Доколко действащият ЕП влиза в класните стаи чрез програмата и дали е успешен модел за реализация?

Програмата е изключително полезна за българските ученици, смята евродепутатът Асим Адемов, който има професионален опит като учител по български език и литература и директор на училище. Казвам го от опита на човек, който обикаля често страната и се срещам очи в очи с ученици – посланици на ЕП. Програмата спомага младите хора да получават повече информация за институциите на Европейския съюз (ЕС), европейските ценности и европейската солидарност. Допълва знанията на учениците.

От трибуната на ЕП Асим Адемов призовава за разширяване на обхвата на Училища посланици на ЕП, като целта е програмата да достига до по-малките населени места и селските региони в Европа.