Ролята на медиите за информиране на европейските граждани по темите на ЕС

Графика 3: Българските граждани – в най-голяма степен са изложени на фалшиви новини в ЕС

ГРАФИКА №3: Проучването е на Евробарометър, чрез онлайн интервюта, проведено в периода: 26.04 – 11.05.2022 г.

Основна роля за информирането на европейските граждани за работата на Европейския съюз играят медиите.

Средно 72% от респондентите си спомнят, че неотдавна са чели, видели или чували нещо за Европейския съюз, в пресата, по интернет, по телевизията или по радиото.

България се нарежда сред държавите с най-висок дял, като класацията се води от Румъния с 90%, Латвия с 89% и България с 88%. Запомнянето на новините за ЕС е с най-нисък дял в Франция с 57% и Нидерландия с 59%.

Като основен източник на новини в ЕС доминира телевизията. В най-значима степен това се отнася за по-възрастната аудитория.

Средно за ЕС, с дял от 75% телевизията се налага като основен източник на новини. За България този процент е 86%, тоест с 11% по-високо ниво спрямо средно за ЕС. Това особено важи за гражданите над 55 години, като за нашата страна този процент достига 91%.

В класацията следват онлайн новинарските платформи с 43%, като разликата с телевизията е повече от 40%. На следващо място се нареждат радиото с 39% и социалните медийни платформи и блогове с 26%.

Общата тенденция към намаляване влиянието на печатните издания (вестниците и списанията) им отрежда дял от около 1/5 от респондентите или 21%, които ги определят като основен източник на новини.

По-младите респонденти са много по-склонни да използват социални медийни платформи и блогове за достъп до новини (46% от 15 до 24-годишните спрямо 15% от хората над 55 години).

Въпреки че традиционните източници на новини и особено телевизията са важни, 88% от анкетираните получават по някоя онлайн новини и чрез своя смартфон, компютър или лаптоп.

С дял от 49%, респондентите считат обществените телевизии и радиостанции за най-надеждния източник на новини в ЕС (включително на тяхното онлайн присъствие), следвани от печата с 39% и частните телевизионни канали и радиостанции с 27%.

28% от анкетираните в ЕС смятат, че през последните седем дни много често или често са били изложени на дезинформация и фалшиви новини. Най-често изложени на дезинформация и фалшиви новини през последните седем дни според изследването са посочили в отговорите си респондентите от България - 55%, докато в Нидерландия респондентите са най-малко склонни да твърдят това – 3% смятат, че „много често“ се сблъскват с дезинформация, а за 9% това се случва „често“.

Автор: Николай Иробалиев.


По публикацията работи: Екип БНР


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!