Интелигентните транспортни системи - гаранция за удобен, ефективен, екологичен и безопасен транспорт
публикувано на 28.11.22 в 08:30
-
Репортаж на Йорданка Герасимова, Радио Видин
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Директивата имаше нужда да се развие и да включи нови услуги в обхвата си, коментира Андрей Новаков, евродепутат от Европейската народна партия:
![Андрей Новаков](http://static.bnr.bg/gallery/cr/783d79b2c155224b063da451a3b3fe3f.jpg)
Цифровата трансформация е път към ефективен и безопасен транспорт. Новите правила ще позволят на потребителите да плануват пътуванията си, като разчитат на транспорта във всяка една страна, посочи още Новаков:
"Най-вече да може да го резервира благодарение на тези платформи и да знае, че във всеки един момент правата са му гарантирани от ЕС, без значение какъв вид транспорт използва, как е платил и къде в съюза пътува. Идеята е всички видове транспорт, включително микротранспорта в града да бъде част от обхвата на директивата и във всеки един момент да си защитен. И в същото време потребителите да се насърчават да използват такъв вид транспорт, който цапа по-малко. Тези умни системи могат да са ефективни във връзките между различните методи на транспорт и комбинирането им. Пример за това са апликациите и приложенията, които предлагат на пътниците разнообразни комбинации от няколко вида транспорт. Внедряването на автомобилна мобилност също е приоритет, цифровата трансформация е безспорно пътят към по-ефективен и по-безопасен транспорт".
Според редица изследвания един от най-сериозните проблеми в големите градове са тапите в трафика, които водят до отрицателни икономически, социални, здравословни и екологични последици. Възможно решение за намаляване на тапите, за подобряване на транспортната услуга, за създаване на комфорт и удобства при пътуването е прилагането на интелигентните транспортни системи. Те съдействат за намаляване на задръстванията и улесняване на придвижването в градовете; повишаване организацията на градския транспорт; ограничаване на замърсяването на околната среда; въвеждането на интегрирани транспортни услуги и инфраструктура, които предоставят равни възможности за ползване от различните групи население и не на последно място повишаване на сигурността и безопасността на градския транспорт.
Проблемът с въвеждане на интелигентни транспортни системи е фундаментален и е свързан най-вече с осигуряване на пътната безопасност, не е за пренебрегване и финансовата страна, каза Диана Русинова, експерт в Европейски център за транспортни политики:
"Проблемът е фундаментален, защото 2% от БВП на ЕС всяка година се "похабява" заради пътнотранспортни произшествия, това са около 2 млрд. евро. Това са пари, които биха могли да бъдат използвани за образование, култура, наука, а ние ги харчим за щети по пътна инфраструктура и за загинали и тежко ранени граждани... Приветстваме въвеждането на съвременни интелигентни системи, с които да можем да управляваме на първо място риска и проблеми като опазването на околната среда, подобряването на качеството на въздуха чрез недопускането на по-замърсяващи пътни превозни средства в центъра на градовете. Високите технологии са гаранция за по-голяма устойчивост в сектор "Транспорт". Добавената стойност от ИТС е огромна..."
Въвеждането на високи технологии в транспорта е част и от философията на пакета "Мобилност", а в редица градове у нас са въведени системи за контрол на трафика - сред тях са Столична община, Пловдив и Стара Загора и Бургас:
"Говорим за системите, с които се управляват светофарите, за интелигентните спирки, бързите автобусни линии на Бургас, например. Аз се връщам и на пакета "Мобилност", който насърчава транспортните компании за въвеждане на по-високи технологии и по-съвременни системи. Времената за управление и почивка ще бъдат много по-строго контролирани с навлизането на т.нар. тахограф от второ поколение. Информационните технологии са много пряко свързани с безопасността, все повече съвременни автомобили имат възможност да четат знаци, пътни маркировки. Дори в последния работен документ от 2019 година на ЕС именно интелигентните автомобили и повишаването на техния брой е един от фундаментите, които се залагат като основен принцип за постигането на по-дългосромчни цели, например намаляване на жертвите и ранените..."
Според евродепутатите данните за ограниченията на скоростта, ремонтните работи по пътя и произшествията също трябва да бъдат достъпни в приложенията за мобилност. По този начин движението ще стане по-безопасно, а участниците в него ще бъдат по-добре информирани. Предлага се още включването и на инфраструктурата за алтернативни горива и лоши пътни условия, както и системата eCall за автоматични безплатни повиквания до телефон 112 в случай на тежко пътнотранспортно произшествие.
Очаква се директивата да бъде разгледана в пленарна зала до края на годината, след което да бъде приложена в националните законодателства.
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!