20 на сто от сериозните нарушения по пътищата в ЕС се извършват от водачите, които вече са ги направили в друга страна-членка

Отнета шофьорска книжка в една страна-членка ще е отнета в целия ЕС, реши транспортната комисия на Европейския парламент

Съветът на ЕС обаче е блокирал досието заради правни несъответствия в компетентностите между Общността и страните-членки

Снимка: БТА


Комисията по транспорт към Европейския парламент гласува миналата седмица предложение, с което отнета в една-страна членка шофьорска книжка ще важи за целия ЕС. 
Евродепутатите в транспортната комисия предлагат да се разшири списъка за сериозни пътни нарушения, които биха довели до обмяна на информация в ЕС за отнемане на свидетелството за правоуправление. Освен предложенията на Комисията да бъдат включени силно завишената според правилата за зоната скорост, каране при употреба на алкохол и наркотици, евродепутатите добавиха и сядане зад волана без валиден документ. Освен това, те настояват за стриктни срокове за страните-членки, в които те да се информират помежду си, както и засегнатия, за решенията за отнемане на свидетелството за правоуправление. Евродепутатката от Зелените/Европейски свободен алианс Тили Мец настоя санкциите да важат и за дипломатите:
На дипломатите трябва да се държи сметка за извършването на правни нарушения, особено ако директно е засегнат животът на човек. За съжаление има много случаи през последните години, когато дипломатическият имунитет беше използван като щит за дипломати, извършили пътни нарушения, в резултат на които са предизвикали сериозни наранявания и дори с фатален край.
"Докога ще продължим да внасяме и изнасяме нарушители? Наскоро се случи трагедия в моята страна Румъния, когато дрогиран шофьор уби група младежи, дошли да изкарат почивката си на Черно море", каза евродепутатът Влад Георге от "Обнови Европа".
Според статистиките, 40 на сто от трансграничните нарушения остават безнаказани. Затова евродепутатите настояват за по-силни процедури за взаимопомощ между страните-членки, с повече национални контактни точки за трансгранично разследване, на които да се даде достъп до различни национални регистри, а също така да се създаде IT портал за обмен на информация. 
Завеждащата отдел "Пътна безопасност" към генералната дирекция "Мобилност "на Европейската комисия Клер Депре:
Това е важно предложение и е едно от средствата и инструментите, които избрахме, именно за борба с безнаказаността.  Очакваме с голямо нетърпение този инструмент да започне да се прилага възможно най-бързо.
 Не така обаче мислят скептиците в Европарламента. Петер Лундгрен от партията на Европейските консерватори и реформисти:
Ще помогне ли това, че ще имаме обща наказателна система в цяла Европа? Не.  Вярвайте ми, аз съм професионален шофьор от 30 години. Единственото, което би спомогнало за намаляване на скоростта и успокояване на поведението на пътя, е присъствието на полицаи. Тези, които препускат по пътя, не ги интересува дали има обща наказателна система, а само полицията. Но не ние решаваме това, а националните власти. 
"Това са  национални приоритети и ние от "Идентичност и демокрация" не искаме да даваме повече пълномощия на ЕС", каза представителят на групата Роман Хайдер.
Първият ми въпрос към докладчика - евродепутата от Прогресивния алианс на социалистите и демократите Петър Витанов, е да представи предложението в най-общ план:
  • Първо, този "Road safety package" включва 3 законодателни файла, като всички те имат кумулативна цел - да намалят тежките инциденти по пътя. Те са разделени на промени в шофьорските книжки, по-добрата комуникация между страните-членки по отношение на някои нарушения и моя файл в случая, който предвижда, ако извършите нарушение в страна, в която не ви е издадена шофьорската книжка, да ви я отнемат и това да важи на територията на целия ЕС. Специално по моя файл мога да кажа, че почти 20 на сто от тежките пътно-транспортни нарушения  в една страна, които в случая са 4, се извършват от шофьори, които имат издадена книжка в друга страна и много често остават ненаказани. 
  • Има ли статистика колко са такива случаи?
  • 18 на сто от всички нарушения, които са от всички тези 4 нарушения, които споменах. Те са извършени най-често от лица, които, след като книжката им не е издадена на територията на съответната държава, най-вероятно са чужди граждани и много често се губи комуникацията между двете държави. Съответно човекът, който е извършил тежко нарушение, не попада под ударите на закона, продължава да шофира, книжката му не е отнета.Този пакет цели координация, хармонизиране на наказанията, когато и където е възможно, но при всички положения да се преустанови съществуващата в момента безнаказаност От друга страна, е помислено и за самите нарушители, които трябва да бъдат уведомени в срок от страната, в която е извършено нарушението към страната, в която е издадена книжката, от тази държава към нарушителя, в т.ч. и за колко време е отнета книжката. Отрегулиран е начинът, по който това ще се случва, формулярите, с които ще се извърши, през коя информационна платформа. В крайна сметка целта е да се пресече тази безнаказаност в момента, да хармонизира, доколкото е възможно, правилата ида се сближат наказанията, тъй като за едно и също нарушение, например, в Германия, книжката се отнема за две години, в Италия - между 6 месеца и една година, а някъде това не се предвижда. 
  • Тоест, да кажем, ако в България нарушението води до отнемането на книжката за една година, това ще важи ли за всички страни-членки?
  • Зависи. Ако аз, като българин, извърша нарушение в Германия, например карам с 50 км. над допустимата скорост, това предвижда отнемане на книжка в Германия и в българското законодателство, тя ще ми бъде отнета, тъй като е издадена в България и за периода, предвиден в българското законодателство. Но когато казвам хармонизиране, става дума за следното - ако българското законодателство казва, че за такова нарушение може да се отнеме книжка от 6 месеца до 2 години, а в Германия се отнема за 2 години, препоръчително е да се вземе предвид срока в страната, в която съм извършил нарушението.
  • Но не е задължително това да се случи...
  • Не е задължително, препоръчително е, защото няма как националните правила да бъдат пренебрегвани. 
  • Нека опишем как ще се развие процедурата при положение, че предложените от вас процедури бъдат приети...
  • В случай, че те бъдат приети, ако аз карам с над 50 км. от допустимата скорост в друга страна-членка или извърша пътно-транспортно произшествие, което предизвика смърт или тежка телесна повреда, или още две подобни тежки нарушения, книжката ми ще бъде отнемана от страната, в която съм извършил нарушението. Те ще изпратят информация до страната, която ми е издала книжката, именно тя ще ме санкционира и най-вероятно ще ми я отнеме за предвидения според нея период, но съгласувано и хармонизирано със страната, в която съм извършил нарушението и съответно ще трябва да нося наказание. Докато към момента, ако не дай си Боже, извършиш пътно-транспортно произшествие в друга страна, няма и кой да ти вземе книжката. 
  • Видях, че има някакво звено в ЕС, което да координира тази процедура...
  • Има една информационна система, нарича се RESPER, 7-8 страни са включени към нея в момента на базата на двустранни споразумения, където такъв тип въпроси са урегулирани, но няма общо урегулиране на ниво ЕС. Разговарял съм с български представители от МВР, а и от постоянното представителство в Общността, които казват и това се потвърди и от експертите в Комисията, четази система позволява, чрез нейното адаптиране, да се обхванат всички страни-членкиТя е бърза, разчита се на нея, в общи линии, достоверна и като цяло, удовлетворява изискванията на страните-членки на ЕС. Просто тази платформа трябва да се разшири, да се адаптира за повече държави и да се използва за обмена на информацията.
  • Има обаче едни 7 дни, през които трябва да се вземе окончателното решение, а през тях може да се случи всичко...
  • Не, не са 7. В първоначалното предложение на Комисията липсваха времевите интервали. Всъщност, липсваха няколко неща, които ние се опитахме да подобрим. Едно от тях беше, че нямаше времеви срок, в който страната, в която е извършено нарушението, да изпрати информация до страната, в която е издадена книжката на нарушителя. Нямаше и срок, в който страната, издала книжката, да уведоми нарушителя и нямаше срок, в който същата тази страна да върне информацията какво наказание е наложила в страната, в която е извършено нарушението. Всички тези срокове ние сме се опитали да ги регламентираме, поставили сме срок от 10 дни, знаем, че е много трудно и си даваме сметка, че най-вероятно в междуинституционалните със Съвета на ЕС този срок ще се удължи, но е важно все пак да имаме някаква прогнозируемост. Не може този въпрос да се точи с месеци и да не е решен, когато може би вече е изтекло наказанието за отнемането на книжката, което може би е за период от 6 месеца. 
  • Какво предстои оттук нататък?
  • Оттук нататък предстои гласуване в пленарна зала след седмица, след което започване на преговори със Съвета на ЕС. Там, доколкото знам, преди няколко дни все още беше блокиран файлът заради правни несъответствия в компетентностите. Но когато той се отблокира, би трябвало да започнат преговори.  Дори и да не бъдат приключени в срок от мандата, ще бъде ясно, че поне първо четене в парламента е минало, което означава, че през следващия мандат тази процедура няма да се извървява още веднъж. 
  • Но, така или иначе, последната дума е на Съвета на ЕС...
  • Последната дума е на преговорите между парламента, Съвета  на ЕС и Комисията. Но тъй като все още е блокирано в Съвета, там все още няма дискусия по файла по същество, няма обща позиция, така че те все още изостават.
  • Най-общо казано, колко време би отнело, докато се постигне обща позиция?
  • Аз се надявам, че в рамките на този мандат това ще се случи, тоест, в рамките на следващите 6 месеца.
  • Говорим до края на този парламент?
  • Да, да. 

По публикацията работи: Ангелина Пискова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!