В много голяма степен местната власт зависи от благоразположението на централната, особено ако се засили това влияние с наближаването на края на периода за усвояване на средства от първия период на Европейския съюз 2007-2013 година. Това каза в интервю за “Хоризонт“ Руслан Стефанов от Центъра за изследване на демокрацията, който поясни, че:
Ако погледнем състоянието на българските общини, ще видим, че за последните 12-13 години техните приходи са останали малко или много непроменени, т.е. около 1,5 млрд.-2 млрд. лева годишно, докато разходите им са нараснали от около 2 млрд. на около 7 млрд. лева, като тази разлика изцяло се покрива от централното правителство чрез трансфери.
Стефанов обясни, че местната власт остава силно зависима от начина, по който централното правителство разпределя средствата, а не от доходите, които се генерират от съответната община и подчерта:
В над 90% от общините в България отношенията с централнатa власт са ключови както на финансовите средства, така и на контрола върху тяхното изразходване.
При положение че повечето пари идват от центъра, липсата на финансов контрол е необяснима, коментира преподавателят в Югозападния университет "Неофит Рилски” проф. Ганчо Ганчeв. Според него практиката на купуване на много скъпи автомобили от страна на някои кметове може бързо да бъде пресечено при един по-строг финансов контрол:
У нас делът на ресурсите, които се преразпределят централизирано за финансиране на общините, е много повече, отколкото в повечето европейски страни. Основната причина за липса на финансова децентрализация е отсъствието на икономическа децентрализация. Икономиката, особено на по-малките общини, е много слаба и тя не може да генерира ресурси, които да покрият местните потребности проблемът е комплексен.