Вашите сигнали остават "глухи" за институциите, сблъскали сте се с проблеми или пък сте станали свидетели на интересна история, която искате да разкажете.

Вече има как – на специална платформа в сайта на БНР очакваме вашите снимки, видеа и кратко описание.

Пишете ни на "Подай сигнал", а нашите репортери ще направят проверка и ще разкажат в ефира на БНР, ще го покажем във "Вашият сигнал" на сайта ни и в социалните мрежи.

Big Brother по пътищата – шофьорите взимат нещата в свои ръце

БНР Новини
Снимка: БГНЕС
„Шофирай с камера” е най-новата гражданска инициатива срещу нарушителите по пътищата. Идеята на инициатора, Асоциацията на пострадалите при катастрофи, е доброволци да оборудват колите си с камери, а заснетите от тях клипове да се публикуват в официалната страница на кампанията във Фейсбук. Сигналите трябва да се предават и на КАТ за санкциониране на нарушителите. Инициативата бързо набра скорост и вече има над 5000 последователи в социалната мрежа. „Ако пътните хулигани не знаят, че автомобилът пред тях или зад тях разполага с такова устройство и тяхното нарушение бъде заснето, аз съм сигурен, че ще се замислят”, коментира пред БНР Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. КАТ подкрепя идеята и апелира, доброволците да оставят координати, за да може отдел „Пътна полиция” се свърже с тях и те да подадат писмен сигнал.

Видеокампанията със сигурност е по-смислена от скорошната самоинициатива на кмета на Нова Загора, който поръси пътищата в общината с 50 кг захар, за да се развали злата поличба и да няма повече тежки катастрофи. „Предприемайки тази инициатива, общинското ръководство се основава на древно предание”, пише в официалното съобщение на кмета Николай Грозев.

Борбата с войната по пътищата в България наистина е неравна. От началото на годината в катастрофи са загинали над 250 души, сред тях и много деца. А причините са добре известни от години: употреба на алкохол, превишена скорост, рисково изпреварване на опасни участъци и т.н. В градовете ежедневно ставаме свидетели на преминаване на червен светофар, неспазване на предимство, неправилното изпреварване. Повечето нарушения са придружени от непристойни вербални атаки, заплахи за физическа разправа и какво ли още не. А за неправилното паркиране из градинки и по тротоари да не говорим.

СнимкаКакто във всички области от нашия живот, в България и в движението по пътищата важи максимата, че закони има, но няма кой да ги спазва и кой да контролира. В този смисъл „Шофирай с камера” е поредната популистка кампания. Заснетите кадри с нарушители не биха имали юридическа тежест в съда, ако се стигне до процес, тъй като не се приемат като доказателство. Към това се прибавя и фактът, че след заснемането на нарушението трябва да се издаде и акт за установяването му, без представител на „Пътна полиция” да е присъствало на събитието. Така поредната недомислица се превръща в параван за органите на КАТ, които очевидно не могат да се справят със задачата си да контролират автомобилния транспорт и спазването на правилника за движение по пътищата. Кампанията не може да бъде класифицирана и като израз на функциониращо гражданско общество, защото задачата на гражданското общество е да сигнализира за проблеми, които институциите да разрешават, а не да върши тяхната работа. Можем да започнем с един такъв сигнал: на голямо кръстовище в непосредствена близост до БНР на всеки две минути пешеходец пресича на червено. С глобите в размер на около 50 евро „Пътна полиция” би могла само за един час да събере сума, равняваща се на месечната заплата на двама нейни служители. Без камера.

Снимка: Любомир Лазаров


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!