Вашите сигнали остават "глухи" за институциите, сблъскали сте се с проблеми или пък сте станали свидетели на интересна история, която искате да разкажете.
Вече има как – на специална платформа в сайта на БНР очакваме вашите снимки, видеа и кратко описание.
Пишете ни на "Подай сигнал", а нашите репортери ще направят проверка и ще разкажат в ефира на БНР, ще го покажем във "Вашият сигнал" на сайта ни и в социалните мрежи.
Преди години Христо Илиев е на крачка да се превърне в поредния млад човек, който избира да се „спаси” в Западна Европа. Вместо това обаче, той решава, че иска да се превърне в супер герой и да спаси родния си град. Христо е завладян от идеалистичната идея, както сам я нарича, докато е студент в Испания. Завръща се на родна земя и заедно със свои приятели създава инициативата „Спаси София”, преди една година. Те са млади и активни. Те не обичат да седят със скръстени ръце и да наблюдават отстрани, възмущавайки се на проблемите. Тяхната мисия е да се борят срещу нередностите в столицата и са решени да победят. Всичко започва през 2009 година, когато ентусиастите създават „Спаси метрото” – инициатива, конкретно насочена към третия лъч на подземната железница, който според тях е проектиран неудобно за пътниците. Мисията е успешна и проектът бива променен като се добавя връзка с другите две линии на метрото и маршрутът се преосмисля. За другите успешни проекти на младежите разказва Христо:
Един от най-големите ни успехи е поставянето на нова визуална информация в метрото. На всички станции има нови табели, които показват кои са следващите спирки в дадената посока. Изпълнителният директор на Метрополитен Стоян Братоев се съгласи да поставим тези табели и това е само началото. Тепърва ще обновяваме и останалата част от визуалната информация. Друг наш успех са указателните цветни ленти на летището. Те показват на пристигащите пътници откъде могат да се качат на метро и автобус или от къде да вземат такси. Осъществи се миналото лято. Предложихме 6 проекта на летището. Един от тях бе избран и приложен на място. Горди сме, че допринасяме за градската среда в София.
В момента младежите работят и по няколко други идейни проекти – изграждане на повече бус ленти, въвеждане на нощен градски транспорт, създаване на система за електронно таксуване на билети за градския транспорт, които да позволяват на хората да пътуват и да се прекачват с един билет в рамките на 90 мин, преработка на проектите за бъдещо изграждане на ключови кръстовища, спасяване на няколко линии на градския транспорт, застрашени от закриване, прозрачно управление от страна на общината и диалог с гражданите. „Спаси София” се бори също за въвеждане на строг контрол върху качеството на изпълняваните проекти за градска среда. По темата коментира Христо:
Това е един от най-видимите проблеми в столицата, именно разпадащите се ново-направени ремонти. Наскоро ул. Витоша беше ремонтирана и вече се разпада. Отсечката на бул. Малинов в Младост, която беше наскоро изградена – също пропада. Това е проблем, който обхваща всички проекти в София и етапите на строителство – задаване на проекта, проектиране, строителство, надзор и поддръжка. Проблемът е комплексен. Например разкопките на „Сердика” са обект на Министерството на Културата, а Столична община стои и гледа безучастно, сякаш това не е на територията на града. Настояваме общината да вземе по-сериозна и отговорна роля и да защити интереса на столичани. А именно да се възстановят античните останки по модерен и разумен начин, а не по сегашния бутафорен такъв.
Младежът каза също, че общуването със Столична община е трудно, а отговорите не са еднозначни. Ентусиастите посвещават цялото си време, извън постоянната си заетост, на каузата и финансират дейността си самостоятелно. Те се възмущават от бездействието и подминаването на заобикалящите ни проблеми и насърчават към своевременни действия и гласност. Христо е недоволен от факта, че София изостава в развитието си не само от някои Европейски градове, но и от български такива, например – Пловдив и Бургас, където грижата за културното наследство е на много по-високо ниво. Всеки, който иска, може да се включи към „Спаси София”, както и да се информира за бъдещите мисии от Фейсбук страницата на инициативата и уеб платформата spasisofia.org.
Христо вярва, че „мисията невъзможна” ще има позитивен финал, ако повече младежи осъзнаят, че точно те носят промяната и са готови да изберат не цветната лесно-проходима пътека, а каменистия път, който може би води до по-красиво място.
Снимки: spasisofia.org и Луиза Лазарова