Вашите сигнали остават "глухи" за институциите, сблъскали сте се с проблеми или пък сте станали свидетели на интересна история, която искате да разкажете.
Вече има как – на специална платформа в сайта на БНР очакваме вашите снимки, видеа и кратко описание.
Пишете ни на "Подай сигнал", а нашите репортери ще направят проверка и ще разкажат в ефира на БНР, ще го покажем във "Вашият сигнал" на сайта ни и в социалните мрежи.
На Илинден българските пивовари отбелязват професионалния си празник. Съвпадението на датата не е случайно, тъй като пророк Илия е покровител на родните пивовари. Специално тази година честваме три юбилея, които със сигурност можем да отпразнуваме с голямо „Наздраве“. Те са 135 години пивоварна промишленост в България, 60 години пивоварна наука и 25 години Съюз на пивоварите.
Днес в България се произвеждат десетки видове бира и въпреки вносните марки, повечето българи обичат да залагат на родната продукция. Най-предпочитана е светлата бира, а напоследък непастьоризираното пиво набира все по-голяма популярност. Изпълнителният директор на Съюза на пивоварите в България Ивана Радомирова нарича нашумяващия вид бира „винтидж“ и очаква той да става все по-популярен. Ако става въпрос за консумация, България се намира в златната среда, сравнено с останалите държави от Европейския съюз. Русе и Монтана пък са градовете, които всяка година си оспорват първото място за най-лоялен консуматор на бира, като в момента Русе заема лидерската позиция. Пивото е предпочитана напитка и в Бургас, Варна, Плевен и София. Българските жени не успяват да разбият стереотипа за бирата като „мъжко питие“ и силният пол си остава по-активен потребител по нашите ширини. Мъжете употребяват малцовата напитка около 13 пъти месечно, докато жените едва около 5.
По последни данни от Съюза на пивоварите в България, стъклените бутилки стават по-предпочитани и задминават доскоро любимите на българина пластмасови опаковки. Защо това е радостна новина? Според пивоварите „стъклото“ е класика и най-добре се вписва в атмосферата на приятно изживяване, а също така най-дълго успява да запази качествата на бирата. Като става въпрос за масово производство, няма как да не се замислим за икономическата страна. По какъв начин българското пивоварство влияе на икономиката, коментира Ивана Радомирова:
Българската пивоварна индустрия има сериозен принос за икономиката на страната, не само защото има директна работна заетост в сектора, не само защото се плащат акциз и ДДС към бюджета на държавата, но и защото, благодарение на производството и продажбите на пиво се ангажират изключително много хора, както по веригата на доставките, така и по верига на клиентите. Изчисленията показват, че около 7 800 човека са индиректно заетите с производството на материали и суровини за индустрията. Над 23 000 са заетите в търговията. Приносът по отношение на осигуровките и всички данъци също е голям. Годишно около 341 млн. лв. са приходите към бюджета на страната от производството и продажбата на пиво.
Износът на българска бира за чужбина се е увеличил с 15% за последните години, като най-често родно пиво можем да срещнем в Румъния.
Редовно ставаме свидетели на смяна на дизайна и формата на опаковките и етикетите. На какво се дължи това?
От една страна, опаковката е изключително важна за съхраняването на качествата на всеки един продукт, особено на храни и напитки. Също така се наблюдава все по-добро развитие на опаковките, които да бъдат интересни на потребителите и да бъдат по-лесни за връщане и повторна употреба. В момента има стъклени опаковки, които са много леки, удобни за пазаруване и за рециклиране. Появиха се нови бутилки, които препращат към по-различно усещане и емоция на клиента – коментира Радомирова.
Генералният секретар на Пивоварите на Европа Пиер-Оливие Бержерон е специален гост за честванията тази година. Ето какво каза той за българското пивоварство:
България е държава между всички останали, но има нещо специално – тук има традиционна наука за пивоварството. Има богата инвестиция за университетски изследвания на бирата. Последствията са, че качеството на бирата в България е изключително високо. В последните 60 години са правени много изследвания на високо ниво. Ако живеех в България щях да съм доволен от избора на бири. Тук има хубав микс между пиво, произведено от големи компании и от по-малки локални пивоварни. Това е важно, защото консуматорът има голям избор.
Съвсем скоро ще можем да проверяваме онлайн, колко калории съдържа избраното от нас пиво и какво точно има в него. За празника, Съюзът на пивоварите в България пожелава и след 135 години хората пак да посрещат с усмивка този ден.
Снимки: Луиза Лазарова и БГНЕС