Автоцензура и корпоративни интереси тормозят журналистиката у нас

Проучване сред медиите сочи като основни проблеми в българската журналистика автоцензурата и зависимостта от корпоративни интереси. Наблюдава се и нарушена автономност заради ограничения рекламен пазар, обявиха от фондациите "Медийна демокрация" и "Фридрих Еберт". Техният Балкански медиен барометър се прави у нас за втори път и се базира на 44 критерия. 

Във фокуса на критиките остават дефицитът на медийната свобода, липсата на достатъчно прозрачност в медийната собственост и недостигът на качествено съдържание. Особено безпокойство предизвиква полицейското насилие над журналисти и граждани през лятото на миналата година, когато антиправителствените протести бяха в разгара си.

Доц. Орлин Спасов от фондация "Медийна демокрация" обясни:

Един от ключовите проблеми остава автоцензурата, като тя се подхранва с различни средства, сред които външен натиск под формата на телефонни обаждания, на заплашителни писма от корпорации и рекламодатели, визиращи конкретни публикации в медиите, критика от страна на редакторите. Изследването констатира, че медийните собственици продължават често, доста брутално да се намесват в редакционното съдържание.

Докладът отчита и позитиви в медийната среда. С разрастващата се география на алтернативните информационни източници в интернет и добрите позиции на БНТ и БНР, които имат съществен принос за медийния плурализъм.

Подобни медийни барометри се провеждат в повече от 30 държави в Европа, Азия и Африка от 2004-а година насам. 

Репортажа на Светослава Кузманова можете да чуете от звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!