Министрите на транспорта и финансите ще обсъдят възможността за увеличаване на субсидията за БДЖ

| обновено на 16.01.15 в 09:10
Снимка: БГНЕС

Министърът на транспорта Ивайло Московски и министърът на финансите Владислав Горанов ще обсъдят възможността за увеличаване на субсидията за БДЖ. Тя беше намалена с 40 милиона лева за 2015-а година, заради което бяха спрени 38 пътнически влака. 

Ако двамата министри се договорят, повече влакове няма да бъдат спирани. В сряда депутатите от парламентарната Комисия по транспорт, която се събра извънредно, настояха предвидените 40 млн. лева за погасяване на дълговете на БДЖ да бъдат дадени като субсидия за дружеството "Пътнически превози". Депутатите гласуваха още да бъдат възстановени и вече спрените 38 композиции. Това е възможно, но само след оценка на техническото им състояние, обясни транспортният министър, тъй като тези влакове са доста стари:

Част от спряната серия 32 - те са опасни за здравето на хората. Ако в петък ми прехвърлят 40-те милиона, няма да спираме останалите 90 планирани влакове, каза министърът на транспорта.

До средата на февруари ще бъде изготвен план за финансовото оздравяване на БДЖ, който ще бъде внесен за гласуване в Народното събрание до четири месеца. 

Когато станем държавна политика и държавен приоритет, бъдещето е позитивно и можем да се справим. Трябва да се изготви стратегически документ и той да бъде подкрепен от парламента, а вътре в него да влизат инвестиционна дългосрочна програма, мерки за реформи - такива, които да бъдат следвани от всяко едно правителство. Спазим ли тези принципи - бъдеще има за железниците, и то не лошо, допълни Ивайло Московски. 

Решението за всичките 128 пътнически композиции ще стане ясно днес след срещата на двамата министри.

Спирането на влаковете се отразява пряко на развитието на община Горна Оряховица, каза в предаването "Преди всички" кметът инж. Добромир Добрев:

В Горна Оряховица във всяко трето семейство има работещ в железопътния транспорт. Проблемите, които съпътстват железопътния транспорт на национално ниво, се отразяват пряко на общината. В резултат на извършените реформи в жп сектора през 2011-2012 година в Горна Оряховица бяха съкратени около 900 души. Голяма част от тях не успяха да се реализират на пазара на труда. Предлаганото намаление на влаковете ще бъде съпътствано с ново съкращение на персонал, което ще рефлектира осезаемо върху развитието на общината и вероятно ново напускане на много хора.

Според инж. Добрев плануваното спиране на влакове е трябвало да се обсъди първо с местната власт. Той призна, че действително има влакове, които не обслужват значителен брой пътници, но много от линиите са неоснователно спрени. Добрев допълни, че след съгласуване с кметовете в общината, е представил на областния управител на Велико Търново списък с предложения за оптимизиране на влаковете, които обслужват Горна Оряховица.

Утре гражданите на Горна Оряховица готвят протест срещу решението на транспортното министерство да спре 20 влака там заради намалената субсидия.

Цялото интервю с инж. Добромир Добрев можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!