НПО искат по-високо качество на майчиното здравеопазване

| обновено на 16.08.15 в 13:08
Снимка: БГНЕС

Сдружение "Родилница" и Фондация "Родители за родители" вече работят по проект за спаз­ване на правата в май­чи­ното здра­ве­о­паз­ване. От двете организации настояват за цялос­тна про­мяна чрез при­е­мане на нова фило­со­фия за грижи и поли­тика, за спаз­ва­не на човеш­ките и граж­дан­с­ките права на май­ките и бебе­тата. 

Двете неправителствени организации представиха стартиралия през юни проект за спазване на човешките и гражданските права на майките. Миглена Делчева посочи, че въпреки положителните стъпки на здравното министерство, проблемите остават и това на фона на рекордно ниската раждаемост у нас.

Отдавна при нас раждането за жените е безплатно, заплаща се от Здравната каса за всички - осигурени и неосигурени. Никой обаче не си задава въпроса, какво е  качеството, което те получават. И самият факт, че имаме болници, където масово се изписват антибиотици на бебетата, където има вътреболнични инфекции. С този среден процент над 40 за цезарово сечение, с процент на кърмени бебетана на един месец, който е изключително нисък. Това всичко означава, че проблем има и, че майката и бебето на получават грижите, които трябва да получат. След болницата връзката също се къса. След изписването идва педиатър в къщи, който дава указания. Следва консултацията на един месец.  Има 25 дни, в които ние не знаем реално какво се случва с това бебе и с тази майка. Проблеми с кърменето и проблеми при децата се развиват в тези три седмици, в които ние нямаме грижи за децата. И проблемът се открива на един месец, когато често е късно да се вземат мерки. 


Според неправителствения сектор, бол­нич­ните заве­де­ния прилагат меди­цин­ски про­це­дури, несъ­об­ра­зени с научно доказани прак­тики в меж­ду­на­роден план, не се дава възможност за сво­бо­ден избор, упражнява се физическо и вер­бално наси­лие над раж­да­щите и родилките. 


Според постъпилите в агенция "Медицински одит" жалби за 2014-а и за първите пет месеца на тази година, най-често става дума за неудовлетвореност от качеството на медицинското обслужване, липса на информация за изграждане на информиран избор и какво и защо се доплаща, грубо отношение на персонала.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!