Георги Лозанов: Социологическите данни в деня на изборите трябва да бъдат равнопоставено достъпни в интернет

Социологическите данни в деня на изборите трябва да бъдат равнопоставено достъпни в интернет, заяви в предаването "Преди всички" бившият председател на Съвета за електронни медии доц. Георги Лозанов

Трябва да се помисли за ролята на социологията. Досега на нея се гледа като на природно явление, на някаква даденост, а тя не е невинно послание в предизборна ситуация.

В момента законът разрешава данните да бъдат публикувани единствено в социалните мрежи, но не и в сайтовете.

Това просто трябва да престане. Може да мислим и по-общо дали във връзка с някаква равнопоставеност и някаква лоялна конкуренция въобще в медийната среда, тъй като в интернет може, т.е. новите медии, да го кажем общо, дали и в традиционните да може.

Лозанов обясни каква е опасността от оповестяване на социологически данни в деня за размисъл и в деня на изборите:

Има една група, която се колебае, която по начало има критическо отношение и недоверие доверие към елитите. Тази група, според мен, се влияе от това, за да гласува с победителя, за да може после да не се чувства в маргинална позиция на базата на собствения си вот. Така става, че социологическите проучвания се превръщат в агитация, частично, разбира се,  в подкрепа на статуквото и силните стават по-силни, а слабите стават по-слаби.

В това се състои объркването, защото ти – един път, когато ти дойдат вкъщи, си казваш какво мислиш да правиш. После се обобщава това, което си казал, като аудитория, и то започва да влияе върху твоя вот, който започва да се трансформира от това.

Лозанов оцени критично и медийните пакети в предизборната кампания:

Това с предварителните договори действително създава известна стабилност и защита на обществените медии, но заедно с това е абсолютно непрофесионално да оставиш преди изборите политиците да сключат помежду си договори как ще бъдат отразявани в обществените медии. Този, който има право да каже как ще бъде отразявано нещо, било политици в случая, е самата медия! Всичко друго е намеса в медията! Ние, по закон, даваме възможност на политиците да се намесят в традиционната политика и то в толкова важен момент по толкова важна политическа тема.

Социологията у нас, както и всичко друго, страда от конспиративни теории, коментира социологът Марчела Абрашева и припомни, че през повечето време в обществото има призиви да не се вярва на социологическите проучвания.Тя обаче също смята, че социологическите данни по време на изборния ден не трябва да бъдат ограничавани:

Наличието във въздуха на социологическа информация, предоставена като песни, класации, лалета, слухове, мисли по социалните медии...  или имам приятел в медиите, който ми каза... Това в никакъв начин не помага за ползването на тези данни – обясни социологът Марчела Абрашева. Тя акцентира, че различните методологии на анкетиране дават различи прогнозни резултати и обясни:Има социологически агенции, които от години извършват проучвания по методиката "посещения по домовете със случайни извадки" – това не е питане в социални медии, това не е питане по телефона, с цялото ми уважение към този тип възможности, то се прави трудно, то се прави от професионални анкетьорски мрежи, които трябва да се занимават с това. В случая наистина е късмет за България, че все още има и преди избори, и по време на избори агенции, които правят по този надежден, открит още преди десетилетия, начин представителен за цялата страна и за публичните социологически проучвания, а не за определени групи. 

Интервютата на Силвия Великова с Марчела Абрашева и с Георги Лозанов можете да чуете от звуковия файл.