Трябва да се помисли за ролята на социологията. Досега на нея се гледа като на природно явление, на някаква даденост, а тя не е невинно послание в предизборна ситуация.
В момента законът разрешава данните да бъдат публикувани единствено в социалните мрежи, но не и в сайтовете.
Това просто трябва да престане. Може да мислим и по-общо дали във връзка с някаква равнопоставеност и някаква лоялна конкуренция въобще в медийната среда, тъй като в интернет може, т.е. новите медии, да го кажем общо, дали и в традиционните да може.
Лозанов обясни каква е опасността от оповестяване на социологически данни в деня за размисъл и в деня на изборите:Има една група, която се колебае, която по начало има критическо отношение и недоверие доверие към елитите. Тази група, според мен, се влияе от това, за да гласува с победителя, за да може после да не се чувства в маргинална позиция на базата на собствения си вот. Така става, че социологическите проучвания се превръщат в агитация, частично, разбира се, в подкрепа на статуквото и силните стават по-силни, а слабите стават по-слаби.
В това се състои объркването, защото ти – един път, когато ти дойдат вкъщи, си казваш какво мислиш да правиш. После се обобщава това, което си казал, като аудитория, и то започва да влияе върху твоя вот, който започва да се трансформира от това.
Това с предварителните договори действително създава известна стабилност и защита на обществените медии, но заедно с това е абсолютно непрофесионално да оставиш преди изборите политиците да сключат помежду си договори как ще бъдат отразявани в обществените медии. Този, който има право да каже как ще бъде отразявано нещо, било политици в случая, е самата медия! Всичко друго е намеса в медията! Ние, по закон, даваме възможност на политиците да се намесят в традиционната политика и то в толкова важен момент по толкова важна политическа тема.
Социологията у нас, както и всичко друго, страда от конспиративни теории, коментира социологът Марчела Абрашева и припомни, че през повечето време в обществото има призиви да не се вярва на социологическите проучвания.Тя обаче също смята, че социологическите данни по време на изборния ден не трябва да бъдат ограничавани:
Наличието във въздуха на социологическа информация, предоставена като песни, класации, лалета, слухове, мисли по социалните медии... или имам приятел в медиите, който ми каза... Това в никакъв начин не помага за ползването на тези данни – обясни социологът Марчела Абрашева. Тя акцентира, че различните методологии на анкетиране дават различи прогнозни резултати и обясни:Има социологически агенции, които от години извършват проучвания по методиката "посещения по домовете със случайни извадки" – това не е питане в социални медии, това не е питане по телефона, с цялото ми уважение към този тип възможности, то се прави трудно, то се прави от професионални анкетьорски мрежи, които трябва да се занимават с това. В случая наистина е късмет за България, че все още има и преди избори, и по време на избори агенции, които правят по този надежден, открит още преди десетилетия, начин представителен за цялата страна и за публичните социологически проучвания, а не за определени групи.
Интервютата на Силвия Великова с Марчела Абрашева и с Георги Лозанов можете да чуете от звуковия файл.