Вашите сигнали остават "глухи" за институциите, сблъскали сте се с проблеми или пък сте станали свидетели на интересна история, която искате да разкажете.
Вече има как – на специална платформа в сайта на БНР очакваме вашите снимки, видеа и кратко описание.
Пишете ни на "Подай сигнал", а нашите репортери ще направят проверка и ще разкажат в ефира на БНР, ще го покажем във "Вашият сигнал" на сайта ни и в социалните мрежи.
Можем ли в бъдеще да добиваме петрол не от недрата на Земята, а от въздуха, който дишаме? Млади швейцарски учени и предприемачи филтрират и рециклират емисиите въглероден двуокис във въздуха в околностите на Цюрих. А старт-ъп в Дрезден е намерил начин, как от рециклирания въглероден двуокис да произвежда продукт с качествата на черното злато.
Огромните филтриращи устройства на швейцарската фирма „Клаймуоркс“ са поставени над завод за отпадъци край Цюрих. Според основателя на фирмата Ян Вурцбахер, преработката на въглеродния двуокис ще бъде основен елемент на опазването на околната среда. 900 тона въглероден двуокис годишно рециклират швейцарците. Ако филтрираме само 1 процент от глобалните емисии въглероден двуокис, то това означава, че трябва да разположим 750 хиляди контейнера в целия свят, а това е броя контейнери, които преминават за две седмици през пристанището в Шанхай, обяснява Ян Вурцбахер в Цюрих.
А в Дрезден старт-ъпът „Сънфайър“ преработва рециклирания въглероден двуокис, който прилича на кремообразна бяла паста, до продукт, който спокойно може да се нарече изкуствен петрол. Процесът е много енергоемък. За това се използва енергия от възобновяеми източници. Нилс Алдаг, ръководител на проекта, уточнява: Ние преработваме въглеродния двуокис до продукт, който има същите качества като петрола. От този продукт може да се произведе всичко, което се произвежда от петрол – може да е подметката на обувките ви, може да е рамката на очилата ви, но също така и гориво.
Изкуственият петрол може би ще бъде особено интересен за авиопревозвачите, тъй като качествата му са най-близки до тези на керосина, твърдят учени от техническия университет в Берлин.