Въпросът, какво е необходимо за започване на собствен бизнес в България, си задава не един млад човек, който навлиза в живота с големи надежди и амбиции. Ако запитаме какво е нужно за успешен старт, отговорът задължително ще бъде, че най-важно е да имаш начален капитал, подходящ офис и идея, която да заработи на практика. Пропуска се, и дори се подценява, най-важното, че има нужда от хора с добро ниво на финансова грамотност и опит в сферата на пазарите.
Насърчаването на финансовата грамотност е нова тема за масовото българско училище. Опитът от държави с традиции в пазарната икономика показва, че образованието по предприемачество в училищата и университетите дава отражение върху бизнесклимата. Принципът на „усвояване на знания чрез практика“ прилагат от години в училището за предприемачи, създадено у нас от „Джуниър Ачийвмънт“, организацията с най-стари традиции в областта на бизнес ориентирането. Идеята е изработване на образователни програми по финансова грамотност, съобразно нивото и интересите на учениците. За целта вече се прилага тест за компетентност на хора от различни възрасти. Финансовата грамотност е не просто сбор от знания, тя включва практически умения, които гарантират успех на младите хора в среда с голяма конкуренция – обяснява Милена Стойчева, изпълнителен директор на „Джуниър Ачийвмънт“ в България.
Ивайло Христов е завършил „Училището за предприемачи“ на неправителствената организация през 2007 г. Оттогава развива успешно свой собствен бизнес и чрез примера си аргументира ползата от задълбочаването на знанията за търговията и пазарите още в училище.
Ивайло иска да вижда повече млади хора да се запалят, като него по бизнеса. Казва, че най- голям проблем е липсата на увереност в хората, че могат да успеят със собствен труд в България. Успехът е постижим и то в кратки срокове, казва Ивайло Христов и продължава:
Най-ценното в програмата „учебна компания“ е практическата насоченост. Теоретичната подготовка не дава всички знания, от които се нуждаят предприемачите. Започнах през 2007 г., заедно с други колеги от университета. За няколко месеца в университета трябваше да създадем работеща компания, с която да покажем, че сме добили умения за изграждане на успешна компания. Решихме да направим карта с точните разписания, по който се движат маршрутни таксита в София. В този период те се ползваха много, като по-бърза и удобна алтернатива на градския транспорт до отдалечените райони на столицата. Задачата изглеждаше не сложна, защото смятахме, че ще ползваме информация от интернет. С изненада установихме, че информацията е сгрешена навсякъде. Тогава, за да актуализираме маршрутите, ние се принудихме с кола буквално да преследваме всяко едно от таксита, за да изготвим нашата прецизна карта на маршрутите. Срещнахме много затруднения. Те идваха от рекламодателите, от липсата на разбиране сред такси компаниите, загуба на търпение и мотивация в екипа ни. Днес, като управител на собствена компания, аз откривам подобни предизвикателства в бизнеса. След като приключи нашето обучение, само 50 % от екипа на учебната компания продължи по този път. Останалите разбраха, че предприемачеството не е за тях. Много по-добре е, когато осъзнаеш това, преди да си вложил много време и средства, в нещо, което не носи доходи и удовлетворение. От дипломирането ми, досега имам създадена една успешна и една неуспешна компания, а в момента работя и над нов проект. Мога да различа работещата идея от неуспешната. Радва ме и фактът, че моята успешна компания дава работа на над 70 служители и има продажби в цяла Европа. Но преди пет години не беше така, бизнесът изглеждаше труден и несигурни. Днес, когато водя курс със студенти, аз насърчавам най-вече действието, защото практиката ни учи на предприемачество. Вярно е, че само 5% от новосъздадените компании в света просперират. Когато има желание, човек не трябва да мисли за провал, а да бъде гъвкав и да направи първи стъпки в бизнеса.