Подкаст на српском
Величина текста
Бугарски национални радио © 2024 Сва права задржана

Криста Радоева за изкуството да създаваш шрифтове

БНР Новини
Фотографија: личен архив

Дали си даваме сметка, че буквите са навсякъде около нас? Улисани в ежедневието си, ние често ги възприемаме за даденост. Какво обаче прави даден текст четлив? Понякога четенето може да ни затрудни, въпреки интересното съдържание. Тук идва ролята на шрифта и свойството му да въздейства визуално.

Криста Радоева е шрифтов дизайнер, който живее и работи в Лондон. Разказва ни как се е увлякла по типографията:

По-скоро беше един плавен преход. Още от малка обичам рисуването и изкуството, но в същото време много се интересувам от литература. Учех в Класическата гимназия и там очите ми се отвориха за различните езици, писмености и тяхната история. Въпреки това, все още ми липсваше визуалната част, затова реших да уча графичен дизайн в Лондон. Там проектите ми ставаха все повече свързани с типографията. Така неусетно се профилирах, разбрах, че това е професията за мен и отидох да специализирам дизайн на шрифтове в Холандия. Дизайнът на шрифтове ми дава възможност да съчетавам всичките си интереси – да рисувам, да се занимавам с различни писмености и да изследвам тяхната история.

СнимкаНаскоро Криста завършва шрифт, базиран на работата на френски печатар от XVI в. – Симон де Колин. Той сам е изработвал шрифтовете, с които е печатал книгите си. Всъщност неговата работа бе основата, върху която аз стъпих. Историята е важна част от дизайна, но ако искаме един шрифт да е успешен, трябва да се съобразяваме и със съвременния контекст – смята българката и допълва:

Всеки шрифт влияе на начина, по който възприемаме информацията. Има много изследвания, които показват, че повечето хора не си дават сметка, но това действа на подсъзнателно ниво. Например, ако използваме неподходящ шрифт, дори и най-достоверната информация, би изглеждала съмнително. И обратно, ако използваме шрифт, който изглежда авторитетно, написаното придобива много по-голяма тежест.

По-голямата част от работата на дизайнерката е самостоятелна, но често с колегите си от бутика за шрифтове „Фонтсмит” обсъждат детайли и се съветват един с друг.

През май Криста води работилницата „По-добър летъринг” в рамките на Типофест 2016, който се проведе в София и Пловдив. Там двете с колежката й Мария Дореули, въвеждат участниците в основите на летъринга. Какво се крие зад чуждоезичната дума?

СнимкаЛетъринг е специфична комбинация от букви, той е нещо като надпис, направен с конкретно предназначение – обяснява Криста. – Често се бърка с шрифтовете, но при него, ако имаш една дума с повтарящи се букви, те могат да изглеждат по различен начин, докато при шрифта буквите са еднакви, защото се използват като система. Летърингът е нещо средно между калиграфия и шрифтов дизайн. Ние с Мария го използваме, защото мислим, че е полезно студентите да знаят повече за конструкцията на буквите. Летърингът е навсякъде в ежедневието ни – по кориците на книги, плакати, тениски…

Наскоро  с помощта на Криста е завършен шрифта FS Siena. Създаването му е по идея на основателя на „Фонтсмит” Джейсън Смит, който още като студент скицира първите букви. Желанието му е да създаде елегантен шрифт, вдъхновен от пропорциите на класическите римски букви, но също така да изглежда съвременно. Когато Криста се присъединява към „Фонтсмит”, той й предава всичките си разработки. През първите месеци всеки ден обсъждат детайлите и накрая оставя финализирането на нея. Тъй като се занимава с много други проекти й отнема около година, за да завърши FS Siena.

През септември Криста се завръща в София, където ще води работилница по калиграфия и шрифт. Темите ще са изписването на букви по традиционния метод на калиграфията и как калиграфските форми се превръщат в шрифт. Хубаво е в България да има такива събития често, нека все повече хора се интересуват, защото шрифтовете са огромна част от ежедневието ни – казва в заключение дизайнерката.

Снимки: личен архив




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!