Медии не публикуват своите договори с участниците в изборите, а преференциални кандидати плащат за медийна кампания под масата. Това са само част от изводите на неправителствения сектор 10 дни преди изборите.
Финансирането на изборната кампания остава в сивата зона, казва Антоанета Цонева от Института за развитие на публичната среда. Тя цитира данни, че все още има медии, които не публикуват договорите с участниците в изборите.
И оставаме само на нивото на декларирани разходи, които в определени случаи не отговарят на размера на медийното покритие, обясни Цонева.
Проблемът е основно при печатните медии, казва Цонева. Михаил Мирчев от ГИСДИ обясни, че в тази изборна кампания се наблюдава сиво финансиране при рекламата на преференциалните кандидати:
От една страна партията си сключва с дадена медия договор и там донякъде нещата са проследими, но трима души от листата на тази партия очевидно неофициално си сключват под масата някакъв договор, правят чрез медията своя лична реклама, за да отидат напред чрез преференция. Това не се регистрира в самите медии в знака платена публикация и по тази линия всъщност имаме, как да го кажа, един нов сектор на "сиво" финансиране в рекламната кампания, обясни Мирчев.
До този момент партиите са отчели дарения за 300 хиляди и 500 лв. обявиха от Сметната палата. Данните не са окончателни. Инициативните комитети засега не са активни. Сметната палата ще си съструдничи с 4 неправителствени организации, за да може контролът върху финансирането на партиите да бъде затегнат.
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,