Вярно ли е, че собствениците на нови автомобили вече няма да ги притежават?

Снимка: Pixabay/Ralf van de Wal

В публикации в „Автомедия“ и „България Он Еър“ се твърди, че традиционният бизнес модел за продажба на автомобили е напът да се промени. Това, което досега е било обичайна практика – клиентът купува колата си от търговеца и тя става негова, се оказва пречка за новите стратегии за екологична устойчивост и опазване на околната среда, се посочва в статиите, които се позовават на консултантската компания „Берилс“ (Berylls). 

Според публикациите от производителя се изисква превозното средство да бъде унищожено с минимално въздействие на околната среда и затова по предложение на зелените в Европа се обсъжда нов модел на продажба, при който автомобилите няма да стават собственост на потребителя, а остават на производителя. Но купувачът все пак ще трябва да извърши плащане към производителя в пълен размер, а срещу това производителят ще осигурява бизнес модел от типа „Автомобилът като услуга“, пише още в публикациите.

Твърдение: По предложение на зелените в Европа се обсъжда нов модел на продажба, при който автомобилите няма да стават собственост на потребителя, а остават на производителя

Компанията „Берилс“ (Berylls) се занимава с теми, свързани с автомобилната индустрия. Тя предлага експертни услуги във връзка със стратегическо консултиране, развитие на дигитални продукти, набиране и инвестиране на капитал по отношение на световния автомобилен сектор.

Експертите, работещи в „Берилс“, публикуват мнения и анализи по различни теми, засягащи автомобилната промишленост. Всички те са публични достъпни и могат свободно да бъдат четени и свалени от сайта. Компанията има 6 анализа по темата за „автомобила като услуга“. Те са публикувани в раздел „Бъдещи продажби“. Първият е от октомври 2021 г. (“Снимка на европейския пазар за автомобилен абонамент“) и посочва, че автомобилният пазар преживява вероятно най-голямата трансформация в своята история, защото клиентите се отдръпват от класическото притежаване на превозни средства.

Следващият е от януари 2022 г. със заглавие „Превозното средство като услуга: от продажба на превозни средства към клиента и управление стойността и жизнения цикъл на превозното средство“. В него се посочва, че този модел ще позволи на потребителите на използват превозни средства за различни времеви периоди, вариращи от години до минути чрез лизинг, абонамент, краткосрочно или дългосрочно наемане. Според „Берилс“ това ще доведе до повече възможности за печалба за производителите.

Следват анализи през април 2022 г. (за това как този модел ще се отрази на следпродажбеното обслужване на превозните средства), август 2022 г. („Как превозното средство като услуга може да бъде с 50 процента по-печелившо от традиционните продажби на автомобили“), и септември 2002 г. („Как превозното средство като услуга ускорява продажбите на електрически автомобили с акумулаторна батерия“).


Последният анализ е от февруари 2023 г. и е за важността да бъдат прилагани стратегии за реновиране, повторно преработване, многократно използване и рециклиране с цел максимално многократно използване на ценни материали. От „Берилс“ посочват, че производители на оригинално оборудване са изправени пред нарастващ натиск да намалят своя отпечатък върху околната среда. Не се уточнява обаче от кого конкретно, а в самия анализ въобще няма споменати думите еколог, екология, Европейски съюз, Зелена партия. Думата „зелен“ присъства общо само 2 пъти. Тя се появява на предпоследната страница от текста и то не като част от анализа, а като описание на една от консултантските услуги, които предоставят от „Берилс“ – относно преминаване към зелена мобилност и устойчивост на автомобилния сектор.

Консултантите от „Берилс“ в нито един от своите анализи не споменават за натиск от страна на зелените в Европа. Освен това въпросният модел за „автомобила като услуга“ не е нов. Той вече съществува и автомобили се предлагат за такъв вид ползване не само в Европа. Статия за този вид услуга в САЩ и как потребителите най-добре да се възползват от нея е публикувана във „Форбс“ още през октомври 2021 г.

Според анализаторите от „Берилс“ моделът за предоставянето на „превозно средство като услуга“ ще бъде от полза както за потребителите, така и за производителите, като ще доведе до по-големи печалби в рамките на жизнения цикъл на автомобила. Купуването на автомобили (т.нар. традиционен модел) няма да изчезне. Ще бъде допълнен от нови варианти, които според „Берилс“ са търсени от някои потребители, защото няма да се налага задължително да се обвързват с дългосрочен заем за покупка на автомобил, а ще могат да плащат абонамент за ползване, като в тази сума ще се включват също разходите за застраховка и поддръжка. Желаещите да закупят превозно средство, разбира се, ще продължат да имат тази възможност.

Евродепутатът Михаел Блос от Групата на Зелените/Европейски свободен алианс, който е член на Комисията по околна среда, обществено здраве и безопасност на храните категорично отхвърли твърдението, че автомобилите няма да стават собственост на потребителя, а ще остават на производителя. За БНР той заяви:

Твърдението, че някой ще отнеме автомобилите на хората е фалшива новина. Всеки, който разпространява подобни твърдения, действа недобросъвестно срещу климатичната политика. Искаме да подкрепяме нови модели на споделяне на автомобили, тъй като са използвани в индустрията от дълго време и са в състояние както да ограничат замърсяването, така и да предоставят на потребителите повече гъвкавост“, обясни евродепутатът Михаел Блос от групата на Зелените/Европейски свободен алианс.

Търсене на законодателство, законодателни предложения или обсъждания на темата за автомобилите като услуга от европейските институции показа, че темата не е част от какъвто и да било съществуващ законодателен акт, нито има предложения за обсъждане на подобна регулация. При търсене по уместност (т.е. да се покажат първо резултатите, които съдържат съответната комбинация от думи или най-близките до тях резултати) в сайтовете на Европейската комисия, Европейския парламент и Европейския съвет липсват споменавания на комбинацията от думи vehicle as a service (автомобилът като услуга). Търсене в EUR-Lex, който е официалният уебсайт за право на Европейския съюз, и други публични документи на съюза, също не показа този вид услуга да присъства в европейското законодателство или в законодателни предложения. 

На сайта на Европейската зелена партия също не се откриват предложения или позиции по темата vehicle as a service (автомобилът като услуга).

Заключение

Твърдението, че по предложение на зелените в Европа се обсъжда нов модел на продажба, при който автомобилите няма да стават собственост на потребителя, а остават на производителя, е НЕВЯРНО. Компанията „Берилс“ в нито един свой анализ не твърди подобно нещо. Евродепутатът Михаел Блос от Групата на Зелените/ЕСА подчерта, че твърдението, че някой ще отнеме автомобилите на хората е фалшива новина и е насочено срещу климатичната политика. Търсене по ключови думи в сайтовете на европейските институции показва, че няма подобно законодателство, нито има подобни законодателни предложения.

------------------

Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).

Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Принтери или компютри са машините за гласуване?

Дискусията по въпроса принтери или компютри са машините за гласуване у нас се разгоря с пълна сила миналата година, когато имаше и парламентарни и местни избори, но коментари имаше и в месеците преди очакваните евроизбори на 9, които се оказаха вот 2 в 1 (виж тук , тук и тук ). В публикации, разпространени в социалните мрежи, се..

публикувано на 17.06.24 в 06:00

Япония не е искала разследване за "иРНК геноцид"

В споделена над 170 пъти публикация във Фейсбук се твърди, че "Япония призовава за криминално разследване на „иРНК геноцид“ от глобалисткия елит". "Най-старшият онколог в Япония призова за официално разследване на умишления масов геноцид на милиони хора чрез иРНК ваксини срещу COVID-19", се казва още в публикацията, която придружена от..

публикувано на 03.06.24 в 06:00
Мишел Обама

Впуска ли се Мишел Обама в надпреварата за президент на САЩ?

Мишел Обама, съпруга на експрезидента на САЩ Барак Обама, се включва в тазгодишната кандидатпрезидентска надпревара на мястото на Джо Байдън – това твърдение отдавна се появява в традиционни и социални медии в САЩ, Русия и други държави, а сравнително отскоро се прокрадва и в България (виж тук и тук ). Твърдение: Мишел..

публикувано на 27.05.24 в 06:00

Вярно ли е, че преди 1989 г. износът на едно ТКЗС за година е бил колкото днес на цяла България?

В различни публикации, споделени в социалните мрежи стотици пъти, се твърди, че преди 1989 г. само едно ТКЗС (Трудово кооперативно земеделско стопанство) у нас е изнасяло за година толкова плодове и зеленчуци, колкото сега е износът на цяла България. През последните години подобни твърдения периодично се споделят в социалните медии, като..

публикувано на 20.05.24 в 06:00

Не, Унгария не забранява еврото до 2078 г.

В споделена десетки пъти публикация в различни Фейсбук групи се твърди, че Унгария е забранила еврото до 2078 година. Не са дадени подробности в какъв смисъл и поради какви причини има такава забрана, няма и посочен източник на информацията.  Коментари под поста показват, че много потребители вярват на написаното и го подкрепят...

публикувано на 14.05.24 в 06:00

Геннoмодифициран червей или жива наночастица? Микроскопско видео всъщност показва зоопланктон

Нов страшен и неунищожим паразит са открили китайски генетици, според публикация в социалните мрежи. Авторът е качил във Фейсбук видео от ТикТок, на което от нещо като тръбичка изскачат две въртящи се сфери, подобни на зъбчати колела. "Какво прави това в нас?" – пита той. Според него съществото е генетично модифициран червей, който издава..

публикувано на 29.04.24 в 06:00
Туристи разглеждат пържени насекоми на щанд в Банкок, 18 октомври 2018 г.

Да, ядем насекоми от десетки години, вълненията са закъснели

След като в началото на миналата година Европейската комисия одобри пускането на пазара на два вида насекоми в храната -  "частично обезмаслен прах" от домашни щурци   и малък брашнен червей, вълна от дезинформация за насекомите в храните периодично се появява в традиционните и социалните медии. Това не са първите насекоми, разрешени за..

публикувано на 22.04.24 в 06:00

Казал ли е чешкият премиер, че еврото ще умори народа му от глад като в България?

Публикация с предполагаем цитат на чешкия премиер за приемането на еврото става все по-популярна във Facebook. "Чешкият премиер: Няма да приемаме  еврото, за да уморим народа си от глад. Не ни бъркайте с България".  Публикацията (виж скрийншота по-долу) е споделена близо 3000 пъти. Освен в тази Facebook публикация цитатът от..

публикувано на 15.04.24 в 06:00
Последен ден на

Наистина ли в Исландия отхвърлят културата на бързо хранене?

Публикувана наскоро и споделена над 1600 пъти публикация във Фейсбук внушава, че веригата заведения за бързо хранене "Макдоналдс" е била закрита в Исландия, тъй като исландците "отхвърлят културата за бързо хранене". В Исландия няма "Макдоналдс" от 31 октомври 2009 г., а последният продаден от веригата сандвич е в музея, се казва още в..

публикувано на 08.04.24 в 06:00
Столични студенти поднасят Гирлянда на славата пред Братската могила по случай 8 декември, София, 9 декември 1977 г.

Как снимки от чужбина илюстрират живота в НРБ

Групи във Фейсбук с десетки хиляди последователи активно подхранват носталгични настроения по социализма и припомнят на потребителите на социалната мрежа колко "хубав, евтин, уреден и спокоен" е бил животът в Народна република България. Обикновено за тази цел модераторите използват фотографии от миналото. Но снимки, които уж би трябвало да..

публикувано на 01.04.24 в 06:00