Вярно ли е, че собствениците на нови автомобили вече няма да ги притежават?

Снимка: Pixabay/Ralf van de Wal

В публикации в „Автомедия“ и „България Он Еър“ се твърди, че традиционният бизнес модел за продажба на автомобили е напът да се промени. Това, което досега е било обичайна практика – клиентът купува колата си от търговеца и тя става негова, се оказва пречка за новите стратегии за екологична устойчивост и опазване на околната среда, се посочва в статиите, които се позовават на консултантската компания „Берилс“ (Berylls). 

Според публикациите от производителя се изисква превозното средство да бъде унищожено с минимално въздействие на околната среда и затова по предложение на зелените в Европа се обсъжда нов модел на продажба, при който автомобилите няма да стават собственост на потребителя, а остават на производителя. Но купувачът все пак ще трябва да извърши плащане към производителя в пълен размер, а срещу това производителят ще осигурява бизнес модел от типа „Автомобилът като услуга“, пише още в публикациите.

Твърдение: По предложение на зелените в Европа се обсъжда нов модел на продажба, при който автомобилите няма да стават собственост на потребителя, а остават на производителя

Компанията „Берилс“ (Berylls) се занимава с теми, свързани с автомобилната индустрия. Тя предлага експертни услуги във връзка със стратегическо консултиране, развитие на дигитални продукти, набиране и инвестиране на капитал по отношение на световния автомобилен сектор.

Експертите, работещи в „Берилс“, публикуват мнения и анализи по различни теми, засягащи автомобилната промишленост. Всички те са публични достъпни и могат свободно да бъдат четени и свалени от сайта. Компанията има 6 анализа по темата за „автомобила като услуга“. Те са публикувани в раздел „Бъдещи продажби“. Първият е от октомври 2021 г. (“Снимка на европейския пазар за автомобилен абонамент“) и посочва, че автомобилният пазар преживява вероятно най-голямата трансформация в своята история, защото клиентите се отдръпват от класическото притежаване на превозни средства.

Следващият е от януари 2022 г. със заглавие „Превозното средство като услуга: от продажба на превозни средства към клиента и управление стойността и жизнения цикъл на превозното средство“. В него се посочва, че този модел ще позволи на потребителите на използват превозни средства за различни времеви периоди, вариращи от години до минути чрез лизинг, абонамент, краткосрочно или дългосрочно наемане. Според „Берилс“ това ще доведе до повече възможности за печалба за производителите.

Следват анализи през април 2022 г. (за това как този модел ще се отрази на следпродажбеното обслужване на превозните средства), август 2022 г. („Как превозното средство като услуга може да бъде с 50 процента по-печелившо от традиционните продажби на автомобили“), и септември 2002 г. („Как превозното средство като услуга ускорява продажбите на електрически автомобили с акумулаторна батерия“).


Последният анализ е от февруари 2023 г. и е за важността да бъдат прилагани стратегии за реновиране, повторно преработване, многократно използване и рециклиране с цел максимално многократно използване на ценни материали. От „Берилс“ посочват, че производители на оригинално оборудване са изправени пред нарастващ натиск да намалят своя отпечатък върху околната среда. Не се уточнява обаче от кого конкретно, а в самия анализ въобще няма споменати думите еколог, екология, Европейски съюз, Зелена партия. Думата „зелен“ присъства общо само 2 пъти. Тя се появява на предпоследната страница от текста и то не като част от анализа, а като описание на една от консултантските услуги, които предоставят от „Берилс“ – относно преминаване към зелена мобилност и устойчивост на автомобилния сектор.

Консултантите от „Берилс“ в нито един от своите анализи не споменават за натиск от страна на зелените в Европа. Освен това въпросният модел за „автомобила като услуга“ не е нов. Той вече съществува и автомобили се предлагат за такъв вид ползване не само в Европа. Статия за този вид услуга в САЩ и как потребителите най-добре да се възползват от нея е публикувана във „Форбс“ още през октомври 2021 г.

Според анализаторите от „Берилс“ моделът за предоставянето на „превозно средство като услуга“ ще бъде от полза както за потребителите, така и за производителите, като ще доведе до по-големи печалби в рамките на жизнения цикъл на автомобила. Купуването на автомобили (т.нар. традиционен модел) няма да изчезне. Ще бъде допълнен от нови варианти, които според „Берилс“ са търсени от някои потребители, защото няма да се налага задължително да се обвързват с дългосрочен заем за покупка на автомобил, а ще могат да плащат абонамент за ползване, като в тази сума ще се включват също разходите за застраховка и поддръжка. Желаещите да закупят превозно средство, разбира се, ще продължат да имат тази възможност.

Евродепутатът Михаел Блос от Групата на Зелените/Европейски свободен алианс, който е член на Комисията по околна среда, обществено здраве и безопасност на храните категорично отхвърли твърдението, че автомобилите няма да стават собственост на потребителя, а ще остават на производителя. За БНР той заяви:

Твърдението, че някой ще отнеме автомобилите на хората е фалшива новина. Всеки, който разпространява подобни твърдения, действа недобросъвестно срещу климатичната политика. Искаме да подкрепяме нови модели на споделяне на автомобили, тъй като са използвани в индустрията от дълго време и са в състояние както да ограничат замърсяването, така и да предоставят на потребителите повече гъвкавост“, обясни евродепутатът Михаел Блос от групата на Зелените/Европейски свободен алианс.

Търсене на законодателство, законодателни предложения или обсъждания на темата за автомобилите като услуга от европейските институции показа, че темата не е част от какъвто и да било съществуващ законодателен акт, нито има предложения за обсъждане на подобна регулация. При търсене по уместност (т.е. да се покажат първо резултатите, които съдържат съответната комбинация от думи или най-близките до тях резултати) в сайтовете на Европейската комисия, Европейския парламент и Европейския съвет липсват споменавания на комбинацията от думи vehicle as a service (автомобилът като услуга). Търсене в EUR-Lex, който е официалният уебсайт за право на Европейския съюз, и други публични документи на съюза, също не показа този вид услуга да присъства в европейското законодателство или в законодателни предложения. 

На сайта на Европейската зелена партия също не се откриват предложения или позиции по темата vehicle as a service (автомобилът като услуга).

Заключение

Твърдението, че по предложение на зелените в Европа се обсъжда нов модел на продажба, при който автомобилите няма да стават собственост на потребителя, а остават на производителя, е НЕВЯРНО. Компанията „Берилс“ в нито един свой анализ не твърди подобно нещо. Евродепутатът Михаел Блос от Групата на Зелените/ЕСА подчерта, че твърдението, че някой ще отнеме автомобилите на хората е фалшива новина и е насочено срещу климатичната политика. Търсене по ключови думи в сайтовете на европейските институции показва, че няма подобно законодателство, нито има подобни законодателни предложения.

------------------

Този материал е изготвен по проекта „Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда“ (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация „Калуст Гулбенкян“ (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).

Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Вярно ли е, че в борбата с пожарите е можело да ползваме БТР-ите, дарени на Украйна?

Съгласно множество публикации в онлайн издания и постове в социалните мрежи, както и според председателя на партия "Възраждане" Костадин Костадинов бронетранспортьорите, дарени от България на Украйна, е можело да се използват за гасене на пожарите, които бушуваха у нас през последните дни. Твърдение: В борбата с пожарите е..

публикувано на 24.07.24 в 06:00
Лидерите на Китай и на Русия Си Цзинпин и Владимир Путин.

Обещал ли е подкрепа за Русия Си Цзинпин при опасност от Трета световна война?

Публикация във Фейсбук приписва изказване на президента на Китай Си Цзинпин, че при опасност от Трета световна война Китай ще помогне на Русия, а "на вас и Бог няма да може да ви помогне", ако решим да помогнем на Москва.  "Стига сте обвинявали Китай . Китай не помага на Русия в момента , но ако реши да помогне Китай на Русия , на вас и Бог няма да..

публикувано на 22.07.24 в 06:00

Защо цената на електроенергията в България на 25 юни 2024 г. достигна рекордни стойности?

В публикация, споделена в социалните мрежи над 4300 пъти, се твърди, че цената на електричеството в България на 25 юни 2024 г. е била 203,39 евро /MWh, при цена 70-80 евро в други страни. Твърдението провокира стотици негативни коментари. Твърдение: Цената на електричеството в България на 25 юни 2024 г. е била 203,39 евро/MWh В сайта..

публикувано на 15.07.24 в 06:00
Сара Миликен (в средата) заедно с подгласнички в конкурса.

Мис Алабама Сара Миликен е коронясана, но в друг вид конкурс

Скорошното коронясване на наднормената госпожица Сара Миликен за Мис Алабама предизвика информационно земетресение и вълна от вторични трусове във всички социални мрежи, сайтове, електронни медии, таблоиди и дори по-сериозни периодични издания. В България снимката на Миликен също обиколи както социалните мрежи, така и някои вестници и..

публикувано на 08.07.24 в 06:00

Има ли инвазия на медузи по българското Черноморие?

Висока концентрация на медузи в Черно море показва видео в TikTok с хиляди гледания. Не се уточнява откъде и откога е заснето, но сред хаштаговете на видеото е и #България. Към 25 юни видеото е гледано над 725 900 пъти, споделяно над 10 000 пъти и харесано от близо 36 000 потребители.  Сред коментарите има и въпроси за точното местоположение на..

публикувано на 01.07.24 в 06:00
Батмобилът от филма

Украинци парадират с Батмобил в Монако?

Споделена наскоро над 1800 пъти публикация с видео във Фейсбук твърди, че неизвестни украинци парадират в Монако с реплика на Батмобила от филма на Тим Бъртън "Батман" (1989 г.), в който супергероят е изигран от Майкъл Кийтън. "Украинските "служители" вече се чудят как да демонстрират богатството си. Батмобил в Монако, с украински..

публикувано на 24.06.24 в 06:00

Принтери или компютри са машините за гласуване?

Дискусията по въпроса принтери или компютри са машините за гласуване у нас се разгоря с пълна сила миналата година, когато имаше и парламентарни и местни избори, но коментари имаше и в месеците преди очакваните евроизбори на 9, които се оказаха вот 2 в 1 (виж тук , тук и тук ). В публикации, разпространени в социалните мрежи, се..

публикувано на 17.06.24 в 06:00

Япония не е искала разследване за "иРНК геноцид"

В споделена над 170 пъти публикация във Фейсбук се твърди, че "Япония призовава за криминално разследване на „иРНК геноцид“ от глобалисткия елит". "Най-старшият онколог в Япония призова за официално разследване на умишления масов геноцид на милиони хора чрез иРНК ваксини срещу COVID-19", се казва още в публикацията, която придружена от..

публикувано на 03.06.24 в 06:00
Мишел Обама

Впуска ли се Мишел Обама в надпреварата за президент на САЩ?

Мишел Обама, съпруга на експрезидента на САЩ Барак Обама, се включва в тазгодишната кандидатпрезидентска надпревара на мястото на Джо Байдън – това твърдение отдавна се появява в традиционни и социални медии в САЩ, Русия и други държави, а сравнително отскоро се прокрадва и в България (виж тук и тук ). Твърдение: Мишел..

публикувано на 27.05.24 в 06:00

Вярно ли е, че преди 1989 г. износът на едно ТКЗС за година е бил колкото днес на цяла България?

В различни публикации, споделени в социалните мрежи стотици пъти, се твърди, че преди 1989 г. само едно ТКЗС (Трудово кооперативно земеделско стопанство) у нас е изнасяло за година толкова плодове и зеленчуци, колкото сега е износът на цяла България. През последните години подобни твърдения периодично се споделят в социалните медии, като..

публикувано на 20.05.24 в 06:00