Кошмарните „Общи условия” на договорите в 1000 думи с доза хумор

БНР Новини
Георги Държанлиев, ръководител, Владислав Герасимов, маркетинг и Николай Димитров, редактор Договор.ат (отляво надясно)
Снимка: Елисавета Коюмджиева

Договорите, които подписваме са като брак по „сметка” -  очарователни предложения за кредити, стоки и услуги, които силно желаем, но въпреки това често остават горчив вкус в устата ни. „Така е защото на практика не се съгласяваме с офертите, които подписваме, а с общите условия, които оформят тази супероферта” - пояснява Георги Държанлиев, инициатор и ръководител на една нова социална онлайн платформа. Договор.ат „превежда” на достъпен и разбираем език дългите и сложни текстове, които почти никога не четем. „Хората не четат договорите и общите условия, които уреждат правата и задълженията в отношенията с дадена организация” - продължава той и дава пример с бързооборотните стоки и бързите кредити, които ни трябват по спешност. „Първата стъпка, за да защитим правата си е да прочетем това, което подписваме, а втората - ако те са нарушени да се защитим, защото никой няма да го направи вместо нас”, е категоричен той и настоява върху важността на това да бъдем активни - в търсенето на информация.

Договор.ат има два основни раздела - „Общите условия, които не прочете”, чиято мисия е да пребори голямата лъжа - „прочетох и се съгласявам с общите условия, защото първо никой не ги чете и второ - когато възникне проблем никой не се съгласява с тях” и вторият - „Договорите, в които знаеш какво пише”. В него потребителите ще открият още - бланки и образци на жалби, молби, декларации и всякакви видове юридически документи, също поднесени с доза разяснения на разбираем „човешки” език.

Екипът от 18 млади специалисти обещава скоро и нов раздел за некоректно разписани от правистите на различни компании текстове. Според тях опитите за преднамерена манипулация са малко, по-често се натъкват на „нецеленасочени грешки” в правната материя, а не на опити за заблуда, но и за това трябва да се внимава. Редакторът Николай Димитров, споделя също и за проблемите, които създават неясно разписаните закони като този за потребителския кредит, който например допуска ипотека при потребителски кредит. „Законът е врата в поле. Сам по себе си той не може да ограничи злоупотребите. Тук е ролята на компаниите”, допълва го маркетинг мениджърът Владислав Герасимов, който посочва още една полезна функция на Договор.ат - да представя и добрите и лошите практики, фирмите, които злоупотребяват и тези, които не го правят със сигурност.

Как да подпишем информирано договор? Какво ни казват „общите условия” на фирмите и как да вземем по-ефективно и полезно потребителско решение - чуйте в звуковия файл.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!