Не общините, а банките трябва да управляват делегираните бюджети

Иван Игов .- психолог

Под знака на очакването за голямата промяна,  бъдещия Закон  за образованието и обществените нагласи, свързани с  българското училище – разговор преди началото на учебната година с психолога Иван Игов. 

В отговор на въпрос как коментира като психолог  рутинната употреба  на думите „скандал”, „мародерство”, „радикалност”, „криминализиране”, изречени от министъра на образованието проф. Тодор Танев, при посещението му в Пловдив в понеделник, Игов  заяви, че  те издават  неразбиране на проблема за образованието от страна на министъра. Ако министърът наистина е радикален, той няма да говори така и няма да говори  по начина, по който говори сега за матурите.  Игов попита какво означава например „външно оценяване” на матурите, когато министерството оценява само себе си. Самата дума е нон сенс. По света това се прави по различен начин от организации с широко обществено присъствие, а държавата и обществото контролират процеса. Няма нужда да се прави от самото Министерство, защото те ще си измислят начин на оценяване, изгоден за тях.

Игов припомни, че като участник в първия екип, който е започнал работа по създаване на Закона за образованието, е бил  воден от  различна по същество идея – Законът да бъде кратък и да служи като рамка, даваща самостоятелност на общините и на родителите, както и на самото училище да създава и развива програми и модели, които отговарят на изискванията на конкретната обществена среда.

 На второ място, за кражбата на парите в образованието се знае отдавна.  Защо и къде се изгуби първоначалният замисъл за делегираните бюджети, попита Игов. Днес никой не знае, след като парите трябва да вървят след децата, дали децата наистина ги има в училище.  Промяната няма да стане с радикалност. Още повече, че допитване за необходимостта от промяна е направено, но какво от това, че се знае и резултатът, щом години наред позволяваме да се краде от образованието, подчерта психологът Иван Игов. Според него политиците мислят за образованието  два пъти в годината – на 24 май и на 15 септември.

Образованието е инерционен процес, за него не може да се мисли краткосрочно, а години наред, за да се влага в него и да има резултати. Затова и никой не иска да влага усилия за образование, каза още  психологът Иван Игов.  Чуйте повече от звуковия файл.  


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!