Протестиращите срещу скъпите горива във Велико Търново искат криминализиране на участието в картели

Ю. Войнов: Не може да се прецени колко е надценката, която "Лукойл" си слага при горивата

| обновено на 06.11.18 в 18:09
Снимка: Радио ВИДИН Архив

Организаторите на протеста срещу високите цени на горивата във Велико Търново настояват за промяна в Наказателния кодекс като превантивна мярка срещу картелите в различните браншове. Организаторите изпращат в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) жалба, придружена с протестна подписка, подкрепена от над 500 граждани. 

Подготвя се и предложение до парламента, правителството, президентството и омбудсмана за промяна на Наказателния кодекс (НК), обясни юристът Пламен Копанов, по чиято инициатива великотърновци излязоха на първия протест на Димитровден:
"Вменяване на наказателна отговорност при организиране и участие в картели. Смятаме, че по този начин, дори да няма осъдени, имайки такъв член, ще действа достатъчно превантивно". 

За 10 дни във Велико Търново цените на горивата паднаха с до 13 стотинки на литър. Въпреки това от таксиметровия бранш се готвят за 20% увеличение на тарифите.

Снимка

„Цената на бензина на международните борси започна да пада. Интересно е, че точно в този момент, когато така се очертава една тенденция на спад, се създава тази психоза в България за високите цени“, обясни в интервю за предаването "Нещо повече" експертът, икономист и финансист Юлиан Войнов:

„Ако трябва да бъдем обективни в България за крайния потребител цените са най-ниски в Европейския съюз, което в голяма степен се дължи на данъците, с които тези цени се облагат. България е с най-ниската данъчна ставка върху горивата 47,32% според изчисленията на Европейската комисия, докато в останалите страни ставките са над 50 на сто“.

„Интересно е, че в България цената на горивата без данъци е сравнително висока и по отношение на бензина България се нарежда на шесто място в Европейския съюз по най-висока цена без данъци“, добави Войнов, както и поясни, че цената без данъци всъщност е цената, на която бензинът излиза от рафинерията преди да бъде обложен с акциз, ДДС и другите данъчни ставки.
„Или цената без данъци трябва да отразява реално ценовото ниво в държавата, в която се произвежда, имайки предвид, че горивата в България се произвеждат в българска рафинерия, която на всичкото отгоре внася собствен петрол от Русия и имайки предвид, че цената на заплащането на труда в България е най-ниската в ЕС, както и голяма част от разходите на електроенергията са едни от най-ниските, нормално е да очакваме, че цената без данъци ще е една от най-ниските“.

„Има много сериозно влияние върху ценообразуването в страната от страна на "Лукойл", но до колко обаче цената на "Лукойл" се влияе от цената на международните пазари? ... Не може да се прецени колко е надценката, която "Лукойл" си слага, тъй като цената, която обявява е в унисон с цената на всички останали държави в ЕС“, каза още експертът.

Подробности от интервюто, както и целия репортаж на кореспондента ни във Велико Търново, можете да чуете в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!