Как се финансират обществените медии в САЩ

Бюджетът на обществената телевизия и радио в САЩ от федералното правителство е оскъден. Всеки американец плаща по 1,35 долара на година за обществените медии. Тези средства се преразпределят за издръжката на 1400 местни радио- и телевизионни станции, които достигат до 98% от домакинствата. Медиите обаче събират необходимите им средства и стоят независимо от приоритетите на властимащите.

Те имат силни лобисти, които убеждават конгресмените в нуждата и ползата от журналисти, чиято цел е да бъдат от полза на обществото. Тези лобисти носят презентации на качествен продукт, който си струва да бъде подкрепен. Този продукт става разменна монета на самите станции при отношенията им с аудиторията. Те продават дискове с предавания, тениски, чаши за кафе и т.н. Най-силно впечатление прави призивът за дарения, който отправят станциите няколко пъти в годината, с който получават както малки, така и големи суми. Познати гласове от топ предаванията говорят за предимствата на общественото радио и казват, че ако не се събере определена сума пари, то няма да може да функционира. Хората даряват, защото са доволни от програмата и искат да я слушат и в бъдеще, а и заради изконната човешка доброта.

Обществените медии в Америка са на много добро ниво, слушат се от интелигентни хора от всякаква възраст и могат да бъдат лидери по отношение на обективна и неробуваща на корпоративни интереси информация. Това кара потребителите да си "бръкнат в джоба" и да ги подкрепят и всичко това е заради ограниченото финансиране, наложено от закона.

Репортажа на Младен Петков можете да чуете от звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!