Новият и.д. директор Светлина Терзиева пред Радио София

За предстоящия сезон на Софийската филхармония, за предизвикателствата, мечтите и отговорностите

Оперната прима Красимира Стоянова става консултант за оперните проекти на състава, Светлин Русев е артистичен директор

БНР Новини
Софийската филхармония си има нов директор. Или по-точно директорка. Дамата, която в екипа на Виктор Стоянов беше „мениджър творческа дейност“ и до много голяма степен е „отговорна“ за различния, многоцветен и донякъде новаторски изминал сезон на оркестъра, сега добавя нови „зони за борба“ и нови отговорности.

Светлина Терзиева е свирила дълги години в състава на Софийската филхармония. Завършила е Националната музикална академия в София със специалност цигулка (магистратура) и на 42 години се върнах в университета, за да уча публична администрация, за да разшири хоризонтите и знанията си. Била е директор на различните програми на „Фортисимо“ и тази й позиция, която Светлина Терзиева напуска, щом се захваща с творческия аспект на дейността на филхармонията, е „дразнителя“ за нейните критици. Но и те, и поддръжниците на Светлина са съгласни за едно – тя работи здраво. И почти без почивка. Със сигурност толкова много концерти за един сезон отдавна не е имало (даже твърде много за наличната в столицата публика, което доведе до изключителни концерти с незаслужено малко публика, но и до много големи музикални събития с препълнена зала), камерната музика „получи“ много поле за изява – от концерти с някои от големите звезди на сезона, до по-малки, но с много желание замислени и поднесени; възвърна се по-яркото присъствие на Филхармоничния хор (той е винаги редом с оркестъра – казва по този повод Светлина Терзиева).

Тя бе единият от финалистите на набързо обявения след оставката на Виктор Стоянов (който също беше „изпълняващ длъжността директор“). Конкурс, на който никой не бе избран. И след известно „междувремие“ (както е името на единия от циклите на Софийската филхармония) в Министерството на културата са решили, че все пак Светлина Терзиева може най-добре да се справи с многото належащи задачи, свързани с оркестъра и целия комплекс „България“ (нов сезон, но и ремонти, документация и какво ли още не). И така дама става директор (отново „и.д.“) на Софийската филхармония. Втората жена след Леа Коен. И Светлина се захваща с новия сезон, който за дни е почти готов, ще бъде обявен цялостно на 1 август.

Чуйте разговора с нея в сутрешното „Радиокафе“ по Радио София – за нелеката задача да сменяш роли в една и съща система и за това, че понякога на колегите ти има е трудно да възприемат промените в един човек (но всеки трябва да има шанса да се докаже – категорична е Светлина Терзиева). За някои новини от предстоящия сезон – като започнем със сър Невил Маринър (за когото много ни помогна Мария Принц – бърза да добави Светлина), който макар и на 92 години, продължава да дирижира и да бъде един от най-големите и преминем през Урош Лайовиц, Ари ван Бейк, Хория Андреску и българите Павел Балев, Георги Димитров, Драгомир Йосифов, Максим Ешкенази и Найден Тодоров и стигнем до плеяда млади диригенти, които в момента дирижират най-големите оркестри в Европа и света. Като под „млади“ тук се разбират диригенти около 40-те. Те ще трябва да приемат предизвикателството да дирижират и по една българска творба задължително. Главен диригент през този сезон няма да има. Солистите са „висока топка“ – и гостуващите, и българите. Светлин Русев от артистичен съветник става артистичен директор, а за вокалните програми Светлина Терзиева ще бъде съветвана от голямата ни оперна певица Красимира Стоянова. В сезона ще има много съвременна музика, както и редица „крос оувър“ проекти,включително Appalachian Spring на Аарон Копланд. Трябва да се достигне до нови публики – това е най-важното, според Светлина Терзиева. Защото няма как да образоваш и да развиваш някой, който не е в залата. Мечтата й е зала „България“ да се превърне в най-приятното и любимо място в София. Пълна е с идеи, продължава и да се учи (прави и докторат в НБУ), следи световните практики в съставянето на сезона. Ще чуете и за „откритите дни“, като 3 март, когато от сутринта до вечерта българската музика пълнеше залите в комплекса „България“. Първият такъв „специален ден“ е още през септември,когато цял един ден ще бъде посветен на Дмитрий Шостакович. Ще стане дума и за новата „крачка“ в отношенията с БНР, и по-точно със съставите на радиото – за съвместните концерти на Софийската филхармония с народния хор, но и с Радиооркестъра и Радиохора (четирите състава  - двата водещи софийски оркестъра и двата хора ще се съберат на сцената на НДК за един наистина голям концерт)… 

Всичко това – в интервюто със Светлина Терзиева.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!