В около 1/6 от професионалните гимназии в страната се провежда дуално обучение

Снимка: Венцислав Величков

В 45 професионални гимназии в страната (или в около една шеста от тези училища) се провежда дуално обучение. Около 1750 ученици едновременно учат и работят във фирми по специалността си. Кои са трудностите пред дуалното обучение и ползите от него, обяснява Румяна Костадинова:

Дуалното обучение всъщност изисква едно ефективно партньорство между училище, професионална гимназия, за да бъде оптимално, трябва да участва и общината, и областната управа, т.е. всички местни институции да бъдат активизирани, за да бъде дуалното обучение пълноценно, но главните участници все пак са предприятията и училищата, така че ползата е, от една страна, за училището и най-вече за учениците, и от друга страна, за предприятието. За учениците те са несъмнени, защото те влизат в една реална работна среда, виждат и започват да се обучават в такива условия, в които след това ще работят, така че те в последствие могат наистина да преценят дали желаят, или не желаят да останат в това предприятие или въобще в професията. Целта е да направим такова обучението, че те да бъдат непоколебими в желанието си да останат в тази професия – дали с квалификацията си от средно образование, или да продължат в същата специалност във висшето, така че този преход от училище към работна среда, за който винаги се говори, при тези ученици го няма. Те навлизат постепенно в работната среда.

Радка Русева, заместник-директор на Професионалната гимназия по транспорт и енергетика "Хенри Форд", разказа:

Училището винаги се е стремяло да поддържа тесни контакти с фирмите от бизнеса, които са в двете големи направления – транспорт и енергетика. Производствените практики на учениците винаги са били на реални работни места, но, за разлика от дуалното образование и обучение, е без назначаване на трудов договор, така че новата форма, така наречената "дуална система на обучение", всъщност предвижда сключване на трудови договори при провеждане на учебна практика на реални работни места, т.е. ученикът всъщност е и работник. Броят на учебните часове, които са на реални работни места по традиционни учебни планове, са един или два дни, докато в дуалното обучение – е два дни в 11-и и три дни в 12-и клас. През останалите дни учениците изучават останалите общообразователни теоретични предмети, за да надграждат след това практическите си умения на реалните работни места.

Цялото интервю с Румяна Костадинова и Радка Русева можете да чуете от звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!