Учители настояват да бъде сложен край на бюрокрацията, завладяла българското училище

Снимка: Светослав Цветанов

Стотици учители настояха да бъде сложен край на безумната бюрокрация, завладяла българското училище в последните години. Инициативата е на педагози от Първо основно училище в град Провадия, но само за два дни бе подкрепена от стотици техни колеги от цялата страна.

Онлайн петицията "Образование в полза на ученика, а не на чиновника“ събра над 500 подписа на учители, ученици и родители от цялата страна. Те са за отмяна на Наредбата за приобщаващо образование, която влезе в сила през миналата година, когато бе приет Законът за училищното и предучилищното образование.

По думите на учителите:

С тази наредба се регламентират безброй административни задължения за учителите за всяка написана от тях двойка. Вместо да стимулира ученика, слабата оценка се превръща в същинско наказание за учителя, задължавайки го да създаде за всеки отделен ученик десет документа, от които няма никаква полза. В резултат много учители се заканват повече да не поставят двойки, за да не си навличат проблеми, а това би довело до пълна безпринципност при оценяването.

Марта Радева е един от инициаторите и авторите на петицията. Тя е учител в Първо основно училище "Христо Смирненски“ в град Провадия.

Това, което ни притеснява в тази наредба, е, че тя подхранва бюрокрацията, която и без това не е малка. Вярно е, че тя е проблем на цялото ни общество, на цялата ни държава, но не е оправдано детството да стане също нейна жертва. Според тази наредба всяко дете с двойка е дете в риск и за него трябва да се полагат специални грижи, за да му се създаде самочувствие и да се приобщи към останалите.

Наредбата за приобщаващо образование е трудно приложима и на практика тя не работи в момента. Това обясни в интервю за предаването "Преди всички" по програма "Хоризонт" Мария Семерджиева, съветник на министъра на образованието:

Вече сме предприели дейности за промяна на тази наредба. Ще проведем срещи с учители, фокус групи, дискусии, работни групи, като нашата идея в тези срещи е да участват повече учители, за да чуем техния глас, за да чуем точно какво искат да бъде променено и да използваме техния полезен опит и техните виждания по въпроса, за да можем да променим изцяло Наредбата за приобщаващо образование и да стане работеща, да приобщава децата и наистина учителите да вършат своята работа, а не да пишат само документи.

Цялото интервю с Марта Радева и Мария Семерджиева можете да чуете от звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!