В месеца, в който честваме празника на балетното изкуство, Русенската опера поднесе на своята публика и на гостите на красивия крайдунавски град нова постановка на най-любимия балет на българската публика – „Лебедово езеро“ на Чайковски.
Постановката е дело на българския балетист и хореограф Румен Рашев, който от 1990 г. живее и работи във Венецуела, и прима балерината Силвия Томова, художествен ръководител на балета на Старозагорската опера и балетен консултант на Русенската опера. Художник на декора и костюмите е Първолета Чавдарова – Летиция.В главните роли са примабалерината на Русенския балет Весела Василева и Антон Иванов.
„Впечатленията ми са доста противоречиви. От една страна, много се радвам за осъществената постановка на „Лебедово езеро“! От изключителна културна ценност ми се струва присъствието отново в българския балетен свят на балетмайстора Румен Рашев, защото той е един от емблематичните танцьори от 80-те години, забележителен артист с огромен диапазон от роли. В момента той е професор в Университета за изящни изкуства в Каракас, Венецуела, където създава балетна школа от самите основи. Неговият вкус, неговият плам, неговите знания са едно огромно богатство! Той е привлякъл за своя помощница Силвия Томова. Знаем какъв голям професионалист е тя! И двамата са направили една доста добра версия на „Лебедово езеро“, въпреки купюрите, които се налагат заради доста ограничения състав. Много бих искал да откроя хубавата сценография на Първолета Чавдарова – Летиция и нейното усещане за танцовия костюм с много пастелни тонове и елегантност!
От друга страна проблемите, не само за балета на Русенската опера, но за всички извънстолични трупи, са едни и същи. На първо място е огромното текучество в състава. Освен това има някакво цялостно недоразбиране за естеството на балетното изкуство, на неговото място в оперния театър. Трупите са с изключително ограничен състав – между 15 и 20 души, а се изисква да поддържат класически репертоар. Едно „Лебедово езеро“ например с 30 души е доста компромисен вариант, за него се изисква доста по-голям състав! И трето, в България напоследък се изпускат много важни кадри от страна на балетмайсторите. Трябва да задържим именно тях, които познават добре „занаята“, знаят как се изработва един спектакъл. Защото един артист без своя балетмайстор не може да изгради една сигурна и стабилна кариера!
Аз смятам, че намерението на директора на Русенската опера Иван Кюркчиев да привлече Румен Рашев като главен репетитор и художествен директор е много правилно, защото без такава фигура една трупа не би могла да се състои! А в Русе наистина има артисти със значимо ниво. Такава е прима балерината Весела Василева, която на премиерата изтанцува Одета-Одилия – една балерина с очевидни природни заложби и вече доста развит професионализъм. Такъв е и младият Антон Иванов, който за първи път излиза в главна роля – в ролята на Зигфрид. Той показа изключителна увереност, сценично поведение, много добро водене на корпуса и забележителни скокове.
Вярвам, че Русенската постановка ще върне блясъка на онзи балет, който всички ние знаем, защото Русе дълго време е съперничело на Софийската трупа и там са танцували едни от най-значимите български балетисти!“ каза пред микрофона на предаването за музикално-сценични изкуства "Каста дива" балетният критик Петър Пламенов.
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,