"България в момента има най-евтините горива в Европа, което е сериозен успех. Ще продължим да работим в тази посока." Това заяви в началото на ноември вицепремиерът по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев пред журналисти. Съответно думите му бяха цитирани от медиите, но дали това, което казва министърът е истина?
Христо Алексиев повтори това твърдение и две седмици по-късно, на 19 ноември, пред Нова тв. Вицепремиерът се похвали, че откакто е дошъл служебният кабинет, цените на горивата са спаднали с 30-40 стотинки и повтори, че "в момента България има най-евтините горива в цяла Европа. Те дори са по-евтини от тези в Сърбия", каза той. (Може да прочетете тук.)
Твърдението, че България има най-евтините горива е стара мантра. Още на 19 април Кирил Петков се позова на привилегированото ни положение по отношение на цените на горивата. Вътрешното чувство подсказва на българина, че това не е съвсем така – най-малкото, защото заплатите в България не могат да се сравняват с тези в останалите европейски държави.
Политици често използват Европа като синоним на Европейския съюз (ЕС). Понякога наричат ЕС "клуб на богатите", макар по-често да определят така Организацията за икономическо развитие и сътрудничество (ОИСР). България пък често описвана като "най-бедната членка на ЕС".
Тези уточнения са необходими, за да се постави в контекст фразата на министър Алексиев. Той казва, че "България има най-евтините горива в цяла Европа" и "те дори са по-евтини от тези в Сърбия". Това показва, че под "Европа" има предвид ЕС, като сравнението със Сърбия очевидно подчертава, че цените в членката на ЕС (България) са по-ниски от страна, която не е членка на ЕС (клуба на богатите) - Сърбия.
Затова при сравняването на цените ще изключим и държавите от бившия СССР, които не са членки на ЕС. Защото горивата в Русия, Беларус, Молдова и дори в Украйна са несравнимо по-евтини. На 21 ноември, според www.cargopedia.net, в България цените в евро на бензин, дизел и газ са 1,379, 1,634, и 0,485, в Русия - 0,817, 0,870, 0,311, а в Украйна - 1,307, 1,414, 0,744. Повече информация може да откриете тук и тук.
Ще сравним цените на горива за автомобили по абсолютната им стойност, а не с оглед на покупателната способност.
Различните сайтове, като cargopedia, autotraveller.ru или bg.fuelo.net следят цените на горивата в различни страни, като данните в тях се различават. Например, според руския autotraveller цените в Северна Македония определено са по-ниски от тези в България, докато в cargopedia нещата не са така очевидни – там бензинът А95 у нас е с 0,37 евроцента по-евтин, но пък дизелът ни е с цели 19 евроцента по-скъп. Въпреки различията тенденциите са сходни - според трите сайта цените в Малта са по-ниски от тези в България.
Избираме Cargopedia, който като цяло поставя България в най-благоприятна позиция по отношения на ниски цени.
От тази таблица на Cargopedia от 5 декември се вижда, че цените на двете горива – дизел и бензин – са по-евтини от нашите в Северна Македония, Малта и Турция. Дори отстъпката от 25 ст. в България не променя много картината.
В Турция и двата вида гориво са по-евтини, дори и като приспаднем отстъпката.
В Република Северна Македония като извадим 13 евроцента от цените на най-евтиното гориво в България - в случая на бензин А-95, се оказва че у нас той струва 1,222 евро - или с 0,148 евро по-евтино от македонския бензин. Но ако сравним и цените на дизела, се оказва че в РСМ той е по-евтин с 0,227.
За цените в Малта важи същият принцип - с отстъпката бензинът им би станал малко по-скъп от нашия - с 0,113 евро, но пък дизелът е значително по-евтин - с 0,395 евро.
Защо цената на дизела има значение
Цената на дизела в случая е по-важна, тъй като потреблението на дизел е около 60% от потреблението на горива, с леки вариации, като има известни вариации. Затова по-евтиния дизел в Малта и РСМ и то с повече отколкото е разлика при бензина в сравнение с България има по-голямо тегло в микса от горива.
В резултат със сигурност може да се заключи, че средната цена на горивата в Малта и РСМ е по-ниска от тази в България.
В случая е важна цената на горивата в Малта, тъй като е членка на ЕС, докато РСМ и Турция не са. Затова за Малта и България ще бъдат направени по-подробни изчисления, като в микса с горива към бензина и дизела бъде добавен и пропан-бутана (или LPG, както го водят в международните статистики).
От българския Национален статистически институт (НСИ) могат да бъдат видени продажбите на трите вида горива (виж тук), като последните данни - за ноември 2022 г., сочат, че от общите продадени количества горива дизелът е 66%, бензинът - 16% и LPG - 18%. Като взема цените от таблицата по-горе излиза, че в България средно литър гориво струва 1,34 евро.
За Малта достъпните данни за потреблението са от август 2022 г., тъй като промените в съотношението между трите вида горива са бавни, могат да бъдат смятани за актуални. Тези данни сочат, че дялът на дизела е 61%, на бензина - 30%, а на LPG - 9%. Съответно сметката с цените в таблицата горе (за LPG от друг източник цената е 1 евро за литър - б.р.) сочи, че в Малта средно литър гориво струва 1,23 евро. Следователно горивата са по-евтини от тези в България.
Да сверим каква е била ситуацията преди месец и преди две седмици – когато са двете предишни изказвания на министър Алексиев.
На 21 ноември според Cargopedia (тук) бензинът в България е струвал 1,379 евро (без отстъпката), а дизелът – 1,634. По това време в Малта са били по-ниски от нашите – 1,326/1,197 в Малта.
За съжаление, няма запазени данни на Cargopedia от началото на ноември. Но на 10 октомври (тук) цените са били следните: България – 1,434/1,610, Малта – 1,333/1,203 - отново по-евтини от българските.
Данни от сайта es.fuelo.net (тук) от 2 ноември, където цените са дадени в левове. Според този сайт в Малта отново горивата са били по-евтини от тези в България.
В тези последни сравнения също по-скъпият дизел в България, и то повече от отстъпката, която се дава у нас, прави средната цена на горивата по-висока.
Съгласно посоченото по-горе твърдението, че България има най-евтините горива в Европа (ЕС) е НЕВЯРНО, тъй като в Малта, която е членка на ЕС, са били по-евтини. По-ниски от българските са цените на бензин и дизел в Турция, и често пъти в Република Северна Македония.
С оглед на доходите покупателната способност в България по отношение на горива е сред най-ниските в Европа. Изчисления показват, че докато българинът може месечно да купи 508,75 литра А-95 със средната си нетна заплата от 687,83 евро (1342,45 лв.), в Малта хората със своя среден доход от 4620 евро (3527 евро нето), могат да заредят колите си с 2642 литра. В Исландия, страната с най-скъпите горива в Европа, гражданите могат с месечната си заплата да купят 1301 литра бензин. Средната заплата в страната, според tradingeconomics.com, e 5156,41 евро или 2790,79 евро след облагане.
------------------
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
От началото на март т.г. във Facebook широко се разпространява твърдение за наличие в хляба на аминокиселината L-цистеин, която се произвежда от животински и човешки източници - пера и коса. Към 20 март публикацията е споделена над 1300 пъти. Към поста е прикачен скрийншот от заглавието на статия , което твърди, че "Не само буболечки, рога,..
В постове във Фейсбук и в публикации в информационни сайтове се публикуват списъци с храни, в които може да се добавят насекоми на прах, целящи дезинформация на хората и внушавайки опасност за здравето (виж тук , тук и тук ). Един от сайтовете цитира като достоверен източник Официалният вестник на Европейския съюз /Official Journal of the..
Статия, която информира за протест на граждани в защита на паметника на Съветската армия в София, е публикувана в информационен сайт . Авторът твърди, че хората развяват червени знамена и държат плакати с надпис: "Оставете паметниците намира". Информационният материал е подкрепен от снимка, на който се виждат хиляди хора, които са излезли на..
Според споделян стотици пъти пост във Фейсбук от учебната програма на учениците в V и VI клас отпадат класически български произведения, сред които "Родната реч" на Иван Вазов, "Даваш ли, даваш, Балканджи Йово", "История славянобългарска" на Паисий Хилендарски и други. Публикацията в социалната мрежа (виж скрийншота по-долу) внушава, че..
В публикация , споделена в социалните мрежи се твърди, че Българската армия се е обявила против приемането на еврото у нас. В текста се казва още, че "полк 897 ще се бори срещу това". ТВЪРДЕНИЕ: Полк 897 на Българската армия се обявява против приемането на еврото у нас Екипът за проверка на факти потърси отговор от..
Публикация във Фейсбук погрешно осведомява, че в преди месец в Русия е започнала "революция" срещу президента Владимир Путин. Споделеният над 300 пъти пост в групата "Руската империя - главен враг на България" датира от 8 февруари т.г. и включва видеоклип от протести в руския Далечен изток, на който множество демонстранти във..
Преди дни стана ясно, че българските евродепутати ще настояват розовото масло да се разглежда не като смес от химикали, а като едно вещество, което се използва от хилядолетия. Очаква се регламентът да бъде разгледан в Европейския парламент през май. Това не е първият опит за приравняване на етеричните масла към химическите продукти. Още..
В пост, копиран и споделян стотици пъти в социалната мрежа Фейсбук от януари досега, се изброяват причини, според които България не трябва да приеме еврото. Същият текст е публикуван и на сайтовете "Вестник утро" , The Sofia Times , Bulgarian Newspaper, списание "Зора" . Като първа причина е посочено, че ако влезе в еврозоната, страната ни..
В пост със снимка във Фейсбук, получил стотици коментари и споделяния, пише, че "започва подготовката на пушечно месо", внушавайки извършване мобилизация за Българската армия и евентуалното използване на мобилизираните за чужди интереси (с поред Фразеологичния речник на българския език "пушечно месо" означава "неосъзната войнишка маса, която бива..
В публикации в социалните мрежи се твърди и показва производството на изкуствени яйца в Китай, които след това се изнасят за консумация в други страни. Видеото е споделяно от много потребители във Facebook, среща се и в TikTok. В него се вижда как хора запълват яйцевидната структура с бял материал, наподобяващ белтък, и жълт, наподобяващ жълтък, и след..
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,