Петнайсет години след първото гостуване на Софийската опера в Япония, трупата отново се завръща в Страната на изгряващото слънце. В двата предстоящи спектакъла на „Княз Игор“ (5 юни) и на „Турандот“ два дни по-късно, ще пеят солистите, които ще участват в турнето, планирано за месец октомври. В операта „Княз Игор“ от Александър Бородин режисьорът акад. Пламен Карталов прави авторска драматургична концепция, която придава нов смисъл на заглавието, като отрича войната и завършва с мира и любовта между главните герои.
На 7 юни Софийската опера ще отбележи двойна годишнина със спектакъл на „Турандот“от Джакомо Пучини. Освен, че се навършват 40 години от дебюта на Гена Димитрова в ролята на Турандот, се честват 20 години от премиерата на постановката на Пламен Карталов. Продукцията, която той създава, връща на сцената на Софийска опера голямото драматично сопрано Гена Димитрова и диригента Методи Матакиев.
По време на празничното матине на 7 юни ще бъдат показани откъси от звездни представления с участието на Гена Димитрова в тази роля в София, Милано и Верона. Ще бъдат разказани и спомени от работата с прочутата изпълнителка на Турандот, която си отиде от този свят през юни 2005 г. Диригент на спектакъла ще е Григор Паликаров.Този път в ролята на жестоката китайска принцеса ще видим ученичката на Гена Димитрова Габриела Георгиева. В ролята на Лиу ще се превъплъти Силвана Пръвчева, а в образа на Калаф ще е Костадин Андреев, който е партнирал в тази опера на голямото драматично сопрано.
С Гена Димитрова съм пял Турандот най-напред в Италия – спомня си тенорът. – Там бе нашата първа среща. Отдавна исках да се запознаем и един ден тя се появи в хотела, в който бях отседнал. Когато я видях, изумлението ми беше невероятно. Така започна нашето приятелство. Тя се държеше с мен като майка. След това сме работили заедно при нейни гостувания на Софийската опера и Япония. Това са незабравими спомени, защото за мен тя беше най-великата Турандот и най-добрата певица, изпълнявала тази роля. Да си партнирам с нея в шедьовъра на Пучини, поставен от акад. Карталов, е едно от най-големите постижения в цялата ми кариера.
Режисьорските решения в спектакъла предизвикват актьорския и певчески потенциал на всички участници. Пучини се вдъхновява за сюжета на операта от пиесата на Карло Гоци „Турандот“, която гледа в Берлин през1919 година. Прочитът на Пламен Карталов предлага съвременен поглед, достъпен за по-широка аудитория. Повече научаваме от Костадин Андреев:
Спектакълът отразява прехода от младост към зрелост. Калаф е представен като младеж, който търси своето място в света. Влюбвайки се в Турандот, той съзрява. Аналогично, със силата на своите чувства, той успява да превърне принцесата от парче лед в човешко същество.
Снимки: БГНЕС и operasofia.bg