Слушайте!
Размер текста
Болгарское национальное радио © 2024 Все права защищены

Митко Щерев: Единствената ми муза е музиката

БНР Новини
Фото: БУЛФОТО

Големият български композитор Митко Щерев отпразнува наскоро своята седемдесетгодишнина около бял роял, в тесен кръг приятели, колеги и роднини, завърнали се от света специално за рождения му ден. Автор е на някои от най-големите български хитове, обичани и пети десетилетия наред от публиката, между които „Душа”, „Северина”, „Блус за двама”, „Молитва за дъжд”, „Утре”, „Есен”, „Признание”, „Влюбено сърце”. Създател и лидер e на групата „Диана Експрес”. Композитор e на филмова музика за над трийсет филма, между които класиката в родното ни кино „Осъдени души”, както и „Адаптация”, „Комбина”, „Дубльорът”, „Ladonna Emobile” и др. Избран е от Съюза на филмовите дейци в България за „филмов композитор на столетието”. На въпроса ни дали се чувства променен, той отговори с тъга в зелените си очи: Променен съм. Много. Вярвам в теорията, че човек трябва да се развива като дух и талант, но чак пък толкова да се променя и външно и вътрешно… не е добре, не ми харесва и това ме смущава.  Изгорил е отдавна мостовете зад себе си и гледа с лека усмивка напред. Ето какво ни разказа самият Митко Щерев за писането на хубави песни, филмова музика и коя е неговата муза:

Музиката трябва да се композира спонтанно, но най-спонтанното изкуство за мен е поезията. Неслучайно много поети, включително и Пеньо Пенев са писали някои от великите си произведения на един дъх, понякога дори на салфетка. Мисля, че и музиката е спонтанна, но когато става дума за истински професионализъм, не е така. Рано или късно един композитор се променя и ако той работи на високо ниво, не би могъл да използва спонтанността, а едно по-мащабно и задълбочено мислене, особено когато говорим за по-големи форми – например филмовата музика, която съдържа около 25 фрагмента с различни дължини – от 15 секунди до 3 минути. Добрият композитор трябва да подреди цялата музика в главата си, за да може тя да прозвучи стилно. Филмовата музика трябва да съдържа драматургия. Докато писането на песен е една емоция. Една от най-хубавите песни на „Бийтълс” „Йестърдей“ е написана от Пол Макартни на един дъх. Тя може да има собствена, вътрешна драматургия, но тази драматургия се съдържа в две минути и 45 секунди. Един композитор, ако иска да е голям професионалист, единствената му муза трябва да бъде музиката – продължава да ни разказва големият български композитор. – Още преди години осъзнах, че един композитор като стане на 55-60 години трябва да гледа мажорно, оптимистично на това какво правят младите. Трябва да се гледа философски на въпроса. Младите хора виждат света по друг начин. Поп музиката не е елитарна музика и поради тази причина е неразривно свързана с мода, политика, икономика. Тя звучи навсякъде, където хората отиват. Затова постоянно се променя, както и модата. Много трудно могат да се направят песни, които да издържат 30 или 40 години. По този повод, искам да кажа, че аз съм един щастливец. Хората познават моите песни. Последните 3 години пак пътувам с „Диана Експрес“ – групата, която основах през 1974. Направихме над 20 концерта в България, 5 в Канада и 1 в Лондон. Хората знаят нашите хитове, идват заради тях. Знаят „Адаптация”, „Балада за Пловдив”, която писах през 1975 и пеят заедно с нас. „В края на декември завърших нов диск, озаглавен „40 години „Диана Експрес“ –  Десет златни хита“. Ще излезе заедно с друг албум „Пъзел”, който съдържа 10 парчета – 4 оркестрови и 6 песни. Тези два албума ще излязат заедно през март. По този начин искаме да отбележим годишнината. Новото е качественият звук. Има три кавъра: „Влюбено сърце”, „Признание”, „Есен”. Ще пътуваме в България и чужбина, като представяме тези два албума. Аз и Илия Ангелов представляваме групата и каним гост-музиканти. Края на март тръгваме и на национално турне.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!