Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Холандски експерти: Колоезденето в София трябва да се превърне в практичен вид транспорт

Едно от големите предизвикателства за София е да популяризира и превърне колоезденето в практичен вид транспорт, коментираха за БТА холандските експерти Том Ходефрой и Вим ван дер Вайк, които са в столицата за инициативи на българо-холандския проект "Всички на колело".

Ходефрой е старши съветник в Холандското велосипедно общество, което е публично-частна мрежа, работеща в сферата на градското планиране и мобилността. Ван дер Вайк работи в бизнес отдела на консултативна група за градска мобилност.

Инициативата е с подкрепата на холандското посолство в София, като партньори са организацията "Taofes", Холандското велосипедно общество и сдружението "Велоеволюция". Целта е да се измислят нови идеи за увеличаване броя на велосипедистите и подобряване на инфраструктурата в столицата.

Според холандските експерти един от големите проблеми за колоездачите в София е липсата на свързаност между началната и крайната точка на техния маршрут. Същевременно законовите разпоредби и липсата на пространство на пътя представляват пречки за построяването на подходяща инфраструктура.

Амстердам се е сблъсквал с подобни проблеми в резултат на увеличаващия се брой колоездачи в Холандия от седемдесетте години на миналия век насам. За целта е проведен референдум през деветдесетте, на който гражданите трябваше да решат дали да се въведат ограничения за коли в центъра на града. Мнозинството гласува "за" и това превърна колоезденето в практичен вид транспорт. Днес в Амстердам, колоездачите разполагат с най-удобното пространство на пътя, разказа Ходефрой.

Ван дер Вайк и Ходефрой посочиха кражбите на велосипеди като най-големия проблем за холандските колоездачи. Преди около 15 години средно се крадяха малко под един милион колела годишно, сега тези случаи са сведени до около 500 000, казаха те, като обясниха, че една от ефективните мерки за този напредък е предоставянето на вело-паркинги, където хората могат да заключват велосипедите си. Въпреки това, кражбите на велосипеди продължават да са голям проблем в Холандия, признаха те.

Михаела Райкова от "Велоеволюция" коментира за БТА, че велосипедите стават все по-популярни в София. Според преброяване на колоездачите, извършено през лятото и есента на миналата година, е имало средно по 220 колоездача в пиков час на една от главните софийски велоалеи. Друго развитие в сферата е, че някои големи компании у нас се включват активно в това да насърчават служителите си да използват велосипеди като средство за транспорт. Някои дори безплатно предоставят колела за ползване на служителите си, каза Райкова.

Сдружението "Велоеволюция" поощрява колоезденето в страната, като организира уроци по безопасност на движението в училища и масови карания на колела всеки последен петък на месеца. Според Райкова една от пречките за развитието и подобряването на вело-инфраструктурата в София, е липсата на комуникация между различните звена на общината. Въпреки всичко, местните власти изявяват желание да се работи в тази посока, но опитът липсва.

Според данни на Столичната община по-малко от един процент от софиянци използват редовно велосипеди, но велоентусиастите се борят да променят статистиката с подкрепата на местните власти и помощта на холандски експерти. Целта е България да черпи от холандския опит в тази сфера, и при наличие и желание за бъдещо сътрудничество, градоустройството да стане удобно за велосипедистите. Експертите са единодушни, че пари се харчат за пътна инфраструктура, но въпросът е как да бъдат разпределени: да включват велосипедисти на пътя или да се концентрират главно върху моторните превозни средства.

Райкова, ван дер Вайк и Ходефрой са единодушни, че София трябва да вземе решение дали и как да насърчава колоезденето като вид транспорт. Те казаха, че когато става въпрос за колоездене, хората се делят на четири групи: заклет шофьор, който винаги ще кара кола независимо от алтернативите, любопитен шофьор, който е наясно с другите видове транспорт и би ги пробвал, велосипедисти, които карат колело от време на време, и заклети колоездачи. Според експертите двете средни групи хора представляват интерес, защото биха могли да се убедят и да се присъединят към нарастващия брой колоездачи.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

ВАС остави в сила ограниченията за използване на фойерверки в София

След две години обжалвания и 4 съдебни решения София спечели съдебната битка за приемане промени в Наредбата за обществения ред, с които се ограничава използването на пиротехнически изделия на територията на Столичната община, съобщава общинският съветник Георги Георгиев. По негова инициатива преди 2 години се подготвени промени, в които е..

публикувано на 23.07.24 в 18:18

ПФК "Левски" погаси главницата по дълга си към Столичната община

Футболния клуб "Левски" погаси главницата по дълга си  към Столичната община.  Платената сума е в размер на 1 370 000 лева, съобщават от лагера на "сините". През април т.г. клубът плати и главницата от дълга към Националната агенция по приходите. След днешната вноска към Столичната община "ПФК Левски" няма лихвоносни задължения към..

публикувано на 23.07.24 в 15:44

Повишението на средната скорост на столичния градски транспорт е опасно, според ЕЦТП

От 1 юли средната скорост на движение по част от линиите на градския транспорт в София е повишена. Според Европейския център за транспортни политики това е опасно за хората. От сдружението настояват общината да обясни как промяната е съобразена с пътните условия. В един автобус на градския транспорт се движат между 50 и 100 души...

публикувано на 23.07.24 в 15:09
Дейностите започнаха в края на март т.г.

Съд спря премахването на незаконни постройки на яз. "Искър"

Премахването на незаконните постройки край брега на язовир "Искър", с което Столичната община започна принудителното събаряне на незаконни постройки, е спряно с определение на Окръжен съд – Перник, съобщават от Столичната община. Така се блокира изпълнението на три заповеди на главния архитект на София, влезли в сила и подлежащи на изпълнение..

публикувано на 23.07.24 в 11:27

Разделното събиране на отпадъци във фокуса на СОС

Комисията по екология към Столичния общински съвет ще заседава днес като едно от предложенията е да се въведе във всички райони като стандарт трицветната система за разделно събиране на отпадъци от опаковки. В доклада на ресорния заместник-кмет Надежда Бобчева се предлагат нови изисквания към фирмите, които извършват тази дейност и чиито договори..

публикувано на 23.07.24 в 08:22
Министърът на образованието проф. Галин Цоков (вдясно) участва в церемонията по първа копка на нов корпус на НПМГ, София, 22 юли 2024 г.

Започна строителството на нова 4-етажна сграда на НПМГ с физкултурен салон и СТЕМ-център

Служебният министър на образованието и науката Галин Цоков направи първа копка на нов корпус на Националната природо-математическа гимназия "Академик Любомир Чакалов" в София. Към учебното заведение ще бъдат изградени нова четириетажна учебна сграда, както и физкултурен салон и многофункционална зала. Първа копка на нов корпус на НПМГ "Акад...

публикувано на 22.07.24 в 14:57
Паркингът преди започване на строителните дейности

Паркинг до XV ДКЦ в ж.к. "Дианабад" ще осигури 40 места до края на юли

До края на юли ще е готов паркингът с над 40 паркоместа до 15-а поликлиника в столичния район "Изгрев", съобщи кметът му д-р Деян Георгиев пред БНР. Продължава ремонтът на детските площадки. Напредва и изграждането на храма в район "Изгрев". За целта Столичният общински съвет е отпуснал 1,5 млн. лв. за довършителни работи. През септември..

публикувано на 22.07.24 в 11:57