Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Димитър Маргаритов: Да не подминаваме нелоялните търговски практики с мълчание

Снимка: БГНЕС

Задават се новогодишните празници, а заедно с тях и шопинг-еуфорията, от която нерядко се възползват нелоялни търговци. Когато в магазина или друго място се сблъскате с търговски практики, които са в разрез с вашите интереси, не се жалвайте на познати. Вместо това настоявайте да решите проблема директно с търговеца, а при отпор подайте сигнал в Комисията за защита на потребителите, чиято роля е да оказва съдействие на гражданите и да наблюдава ситуацията на пазара. Най-честите жалби на гражданите са свързани с дефектни стоки и откази от рекламация в областта на комуникацията, аудио-визуалната техника, битовите електроуреди, с обвързването с ненужни дългосрочни договори в резултат на „промоция”, заявява председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов. Той отчита, че в около 70% от случаите Комисията успява да окаже съдействие. Регистрира се и намаляване на броя на нарушенията от страна на търговците. Научи ли се през годините българският потребител да отстоява правата си? Ето какво смята Димитър Маргаритов:

Отговорът на този въпрос е и „Да”, и „Не”. Статистиката от изминалия летен сезон показва, че в приемните ни в големите морски курорти са ни търсили двойно повече потребители с желание да бъдат консултирани, без да са били жертва на нарушение. Това означава, че за хората е все по-важно да знаят какво трябва да направят, когато усетят, че в магазина, хотела или ресторанта някой се опитва да ги излъже или по друг начин да наруши техния комфорт. Но също така нерядко, когато усещаме, че някой се опитва да ни удари по джоба, подминаваме това с мълчание. Според мен, си заслужава да работим в този аспект върху потребителската култура на българина. Така търговците разбират, че хората не са безучастни към техните опити да ги излъжат, а от друга страна виждат, че ако са коректни, ще имат по-редовни клиенти.

Вече е готов и анализът на нарушенията от 27 ноември – така наречения „Черен петък”, или деня с най-големи намаления през годината.

В този ден извършихме над 130 проверки и установихме около 20 нарушения, казва Димитър Маргаритов. – Сред основните нарушения бяха недостатъчно ясното представяне на процентните намаления, което обърква потребителя и той разбира реалната отстъпка едва на касата, т.е. доста късно. Имаше и търговски обекти, които обявиха онлайн, че ще участват в  „Черния петък”, но не се включиха в кампанията. Хората разбираха това едва при посещението си в магазина, а там вече лесно можете да се изкушите да направите непланирани покупки. Вече имаме представа за евентуалните нарушения при кампаниите за намаления и промоции и за предстоящите новогодишни празници ще направим всичко, за да бъдат спестени главоболията на гражданите”.

Какво ново в дейността на Комисията за защита на потребителите можем да чакаме оттук нататък? Ето какво сподели г-н Маргаритов:

От началото на 2016 г. с приети изменения в Закона за защита на потребителя се очаква да започнат да функционират  т. нар. секторни помирителни комисии. Те ще имат за цел да решават потребителски спорове в най-съществените сфери на търговския живот – комуникации, електроснабдяване, ВиК... В дейността на тези комисии, които ще бъдат администрирани от нас, е заложено участието на съответния бранш и регулаторните органи за търсенето на бързо и ефективно решение на тези спорове, при това безплатно. Участието на всички страни е доброволно, затова сега сме изправени пред предизвикателството да направим така, че комисиите да бъдат припознати от всички участници в тях като важен и ефективен способ за решаване на потребителски спорове и да спестим време и нерви на гражданите.

Какво е основното, което всеки от нас като потребител трябва да знае?

Хората трябва да знаят правата си като потребители и като граждани на Европейския съюз, тъй като една голяма част от потребителската защита влиза в общоевропейска рамка и всички тези права, като например правото на безусловен отказ от покупка при онлайн търговията са гарантирани по закон. Търговците нямат право да ги отменят поради това, че има някакво намаление или промоция. Когато потребителите почувстват, че има проблем – да си търсят правата. Ако търговецът не разреши проблема, да го отправят към нас, като контролен орган, за да направим проверка и ако има нарушение, нарушителят да понесе санкция, призова Димитър Маргаритов.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.