Предвидимата икономическа политика е на първо място сред изискванията на австрийския бизнес в България. Това показва проучване на Австрийското търговско представителство (Advantage Austria), свързано с инвестиционния климат у нас. В изследването се включват представители на 94 компании, като акцентът е върху оборота, ангажираността и броя на заетите служители, както и запазването на работните места, инвестициите.
„Очакван е фактът, че в година на пандемия 63% от отговорилите фирми са усетили влошаване на икономическия климат и само 16% очакват състоянието им да се подобри през следващите 12 месеца. Оборотът на 55% от фирмите е намалял и само 30% от фирмите очакват той да нарасне през тази година“ – коментира пред Радио София ръководителят на Австрийското търговско представителство в България Улрике Щрака.
В същото време въпреки трудностите през 2020 г. 75% от компаниите са запазили служителите си, а при 12% от тях дори има нови назначения. За 2021 г. 91% планират запазване на персонала и нови назначения. За предстоящите 12 месеца 25% от фирмите очакват да направят нови инвестиции.
„Предвидимата икономическа политика означава да има широка дискусия сред засегнатите страни, както и подробна оценка на въздействиетоq преди да се приемат нови разпоредби", уточнява Улрике Щрака.
Сред важните теми, свързани с пазара на първо място се споменава липсата на квалифицирана работна ръка. На второ място е спомената по-добрата инфраструктура, която би допринесла за подобряване на бизнес климата.
През 2020 г. една четвърт от отговорилите фирми са се възползвали от финансовите мерки за подкрепа от страна на държавата, а три четвърти не са кандидатствали за подкрепа.
С ниво на инвестициите от 2,7 млрд. евро (според данни на Австрийската национална банка) Австрия е сред най-големите чуждестранни инвеститори в страната.
България е на 27-мо място сред външнотърговските партньори на Австрия, в класацията на България Австрия заема 14-то място. За 2019 г. външнотърговския обем в между страните е възлизал на 2,3 млрд. евро, като от тях делът на търговията със стоки е 1,3 млрд. евро, а с услуги – 1 млрд. евро. От 2016 г. България има положително търговско салдо с Австрия, което основно се дължи на сектор „Услуги“.
За първите девет месеца 2020 данните за външнотърговска дейност са:
- внос на стоки в България от Австрия: 562 млн. евро -7,8%
- износ на стоки от България за Австрия: 375 млн. евро –6,7%
- внос на услуги в България от Австрия: 191 млн. евро –9,5%
- износ на услуги от България за Австрия: 453 млн. евро -3,2%
„Спадът в търговията между двете страни се обяснява и с икономическата ситуация: в Австрия икономиката се е свила с почти 8%, а в България спадът е около 4,4% според БНБ, допълва още ръководителят на Австрийското търговско представителство в България. Сравнително по-високият спад в Австрия спрямо България се обяснява и от възможността много фирми да са използвали кризата като повод за сериозни съкращения и затваряне на бизнес, който още преди време вече не е бил конкурентоспособен.
Забелязват се и други различия: българските предприемачи са свикнали да действат в кризисни ситуации, те са изобретателни и не очакват помощ отвън. Традиционно хората в Източна Европа са гъвкави и се адаптират лесно – тези способности в Австрия не са толкова силно изразени, там се планира повече и човек не е толкова гъвкав, когато има промяна в ситуацията“.
Австрийското търговско представителство работи активно за преодоляване на недостига на кадри като подкрепя заедно с австрийските фирми в страната въвеждането на дуално обучение. Това е ефективна концепция за намаляване на младежката безработица и осигурява на фирмите квалифицирана работна ръка. В проекта към настоящия момент са ангажирани 10 австрийски фирми и се обучават 789 ученика в професиите мехатроника, машиностроене, електротехника, търговия, логистика, готварство, топлотехника, заварчици и дрогeрист.
Чуйте цялото интервю на Катя Василева с ръководителя на Австрийското търговско представителство в България Улрике Щрака за инвестиционния климат в страната.
Във втория ден от настоящата седмица коментаторите във "Форум" адв. Николай Хаджигенов и Светлин Желев, провокирани от водещия Константин Лавсов, обсъждаха теми, свързани с: Българското образование : STEM кабинетите – музеи или действащи хъбове в иновативните училища; Образователни модели за пример; Мотивация, подходи, надежди..
Храната – бъдещето, отглеждането, производството, иновациите и устойчивостта ѝ, дистрибуцията, както и хранителната култура , е във фокуса на традиционната Световната седмица на предприемачеството (от 18 до 24 ноември), която и тази година се провежда у нас със събития, организирани от Джуниър Ачийвмънт България (JA Bulgaria)...
Десетото издание на младежкия форум Voice It ще се проведе на 20 ноември (деня, на който е приета Конвенцията за правата на детето на ООН) под наслов "Здрави в училище" , съобщиха организаторите от Националната мрежа за децата (НМД). По традиция фокусът и подтемите на форума са избрани от момчетата и момичетата в младежката мрежа..
Деветото издание на Седмицата на италианската кухня се отбелязва с различни инициативи от 16 до 22.ноември. Тази година събитията са под наслов "Средиземноморската диета и традиционната кухня – здраве и приемственост“ Целта е да се представи италианската кухня и традиционните ѝ корени и призната роля в средиземноморската диета, за..
Настоящата година е най-успешната в историята на българския туризъм , но резултатите не бива да ни успокояват, а да ни мотивират да се развиваме и да постигаме още повече. Подемът в сектора е осезаем и това се дължи на много фактори. След ковид пандемията на хората им се пътува. Ръстът е забележим и при входящия, и при изходящия..
Все повече деца загиват на пътя, докато карат тротинетки, велосипеди, мотопеди и други. Това каза заместник-началникът на отдел "Пътна полиция" към Главна дирекция "Национална полиция" Мария Ботева. Според статистиката от началото на годината до 15 ноември загиналите деца при такива инцидента са пет, докато за същия период на 2023 г. техният брой е..
53 номинации и 127 журналистически материала са получени в тринадесетото поредно издание на конкурса “Валя Крушкина – журналистика за хората“, чиято мисия е да награждава талантливи хора в журналистиката. Наградите ще бъдат връчени на официална церемония през декември. Основният организатор на конкурса, представител на фондация “Граждански..