Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Препоръки при пътуване по празниците

Снимка: Радио София

Започнаха проверки на държавата за нелоялни практики при организираните туристически пътувания в началото на активния летен сезон. Сред нарушенията на туроператорите са опити за ограничаване на правата на туристите, дадени им със закон. В други случаи, при разминаване между предоставените на място туристически услуги и обещаните в офертата, е имало опити от страна на представители на организатора да се ограничат начините за подаване на рекламация – само по телефона. По закон обаче потребителят има право да предяви рекламация по всички канали за комуникация с търговеца. Конкретни нелоялни практики и съвети към потребителите при пътуване даде основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова.

"Проблемите, които срещат потребителите не получават никакъв отзвук от гледна точка на действията на отговорните институции в различните сектори. В крайна сметка в повечето случаи хората са оставени да се справят сами - дали на принципа "проба-грешка", дали на принципа "да попитам някой препатил". Какво можем да кажем на хората: да събират повече информация преди да предприемат стъпки за сключването на един или друг договор най-вече, когато се касае за договорни отношения и много внимателно да четат каузите. Действително може да се каже, че е досадно, понякога тези текстове дори са неразбираеми и ако е така е добре да се консултират с някого, който има повече информация, повече знания и повече опит", сподели тя.

По думите й институциите са тези, които трябва да следят за нелоялните търговски практики превантивно и ефективно, за това да не се срещат такива нарушения, които ощетяват потребителите и нарушават икономическите им интереси.

"Когато говорим за неравноправни клаузи има цяла една европейска директива и когато има подобен тип несправедливи уговорки в потребителските договори, това означава, че ние нарушаваме национално и европейско законодателство. А какво могат да направят контролните органи в лицето на КЗП? Тя трябва да прегледа тези общи условия и преди те да влязат в сила ако счита, че има уговорки, които ощетяват потребителите и дават повече права на търговеца, то тогава трябва да се намесят и да поискат клаузата да бъде коригирана. Това е едно от малкото нарушения, за които в потребителското законодателство не е предвидена санкция, но е предвидена мярка. За мен това е по-важното, а мярката е да се поиска отстраняването на тази клауза, или редактирането й така, че да се възстанови справедливостта", отбеляза Руменова.


Резултатите от започналите на 26 април 2024 г. проверки за нелоялни практики при туристическите пътувания сочат, че в доста от случаите организаторите нямат лиценз и, че не се издават задължителните ваучери с предплатени услуги. Неглижиран проблем е и сивият сектор, каза Руменова и посъветва хората да избягват нерегламентирано настаняване. При такова хората поемат риск или да не бъдат настанени, или да не бъдат доволни от условията. Освен това застраховката "Отговорност" е гаранция, че ако туроператорът изпадне в несъстоятелност ще можем да получим парите си обратно.

"Удобството когато ползваме туроператор е, че той при всички положения ще трябва да подсигури свой представител, към който да отправяме своите претенции, когато нещо не се изпълнява по програмата, която ни е представена. Освен, че ние ще контактуваме с този представител на агенцията нищо не ни спира да отправим своята претенция паралелно и към представителя на обекта, в който е възникнал проблемът. Това ще даде възможност за оперативна реакция. Ние не сме длъжни да изтърпим целия дискомфорт по време на нашето пътуване. Ако може е добре проблемът да се реши в движение - дали да ни бъде върната част от сумата за услуга, която не може по обективни причини да ни бъде предоставена, или пък да ни бъде предложена алтернативна услуга, която бихме приели за сметка на тази, която не можем да получим", заяви Руменова.

Тя посъветва всичко да бъде в писмен вид, тъй като така ще имаме доказателство и да не се доверяваме на устни уговорки. Срокът за подаване на жалба е 14 дни от установяване на несъответствието. В случаите на стачкуващи служители на авиокомпании туристите могат да изискват обезщетение, докато при природни катаклизми не могат, защото това вече не са форсмажорни обстоятелства.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Драматизации по литературни творби на фестивала "София Моно" 2024

За радост на ценителите на театралното изкуство традицията на фестивала София Моно продължава, но тази година програмата се състои предимно от драматизации по литературни творби на бележити автори. Между 17 и 27 юли 2024 г. Организатор на "София Моно" 2024  е издателство "Колибри". Проектът се реализира с финансовата подкрепа на Министерство на..

публикувано на 11.07.24 в 14:09

Гостуваща изложба отразява фалшификациите през времето

На 16 юли, вторник, 2024 г., от 18:00 ч., в Националния етнографски музей, ще бъде открита пътуващата изложба "Истина или лъжа? История на подправянията и фалшификациите". Събитието е по проект на Европейския парламент, реализиран от Дома на европейската история в Брюксел. Изложбата, чието оригинално заглавие е Fake (f)or Real, изследва именно..

публикувано на 11.07.24 в 13:07

Жени говорят за европейски футбол

Не се случва често жени да говорят за футбол, но когато го правят, то е с емоция и финес. Яна Спиридонова и Мария Бояджиева успяха да си поговорят с някои от най-големите ценителки, на този уж мъжки спорт . Разговорите неизменно поеха и в посока облеклата на съпругите на играчите, класациите за най-секси футболист на Евро 2024, костюмите на..

публикувано на 11.07.24 в 12:34

Евден Димитров с нов сингъл

Басистът Евден Димитров (a.k.a EVDN) беше гост в предаването "Радиокафе". Той разказа за чисто новия си лайф трак. В него участват много негови приятели като Петър Йотов (Peyotoff), който е представил авторска музика на фестивала A to jazz след американския басист Mononeon. Той каза за него: "Аз мисля, че той е абсолютно 2024, живее в..

публикувано на 11.07.24 в 11:42

Bandanna е новата група на Анна-Мария Въртовска

След дълго търсене Анна-Мария Въртовска създаде своя група , чийто песни вече можете да чуете в софийските клубове. Групата се казва Bandanna , по идея на приятел на вокалистката. "Много, много тежки критерии. Трябва да са ужасно красиви, невероятно талантливи...", разказва за подбора на музикантите, с които да свири Анна-Мария. В крайна сметка..

публикувано на 11.07.24 в 11:23

Горешляци 2024 с богата програма в Банкя

Столична община - район "Банкя" кани всички на своя празник от 12 до 15 юли 2024 г. на празника Горешляци 2024 по случай 55 години от признаването на Банкя за град. Някои от акцентите са моноспектакълът "Неведение" на Албена Ставрева, концертите на поп сензацията DARA и на фолклорната прима Гуна Иванова. Посетителите ще могат да видят мюзикъла..

публикувано на 11.07.24 в 10:43

Инициатива по разпознаване на песента на птиците

Инициативата "По песента ще ги познаете" на Българското дружество за защита на птиците (БДЗП) ангажира хора с нарушено зрение в опазването на природата. "По песента ще ги познаете" е иновативен проект на Българско дружество за защита на птиците, чрез който се насочва вниманието към характерните, видовоспецифични звуци, които издават птиците. По..

публикувано на 11.07.24 в 09:51