Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Препоръки при пътуване по празниците

Снимка: Радио София

Започнаха проверки на държавата за нелоялни практики при организираните туристически пътувания в началото на активния летен сезон. Сред нарушенията на туроператорите са опити за ограничаване на правата на туристите, дадени им със закон. В други случаи, при разминаване между предоставените на място туристически услуги и обещаните в офертата, е имало опити от страна на представители на организатора да се ограничат начините за подаване на рекламация – само по телефона. По закон обаче потребителят има право да предяви рекламация по всички канали за комуникация с търговеца. Конкретни нелоялни практики и съвети към потребителите при пътуване даде основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова.

"Проблемите, които срещат потребителите не получават никакъв отзвук от гледна точка на действията на отговорните институции в различните сектори. В крайна сметка в повечето случаи хората са оставени да се справят сами - дали на принципа "проба-грешка", дали на принципа "да попитам някой препатил". Какво можем да кажем на хората: да събират повече информация преди да предприемат стъпки за сключването на един или друг договор най-вече, когато се касае за договорни отношения и много внимателно да четат каузите. Действително може да се каже, че е досадно, понякога тези текстове дори са неразбираеми и ако е така е добре да се консултират с някого, който има повече информация, повече знания и повече опит", сподели тя.

По думите й институциите са тези, които трябва да следят за нелоялните търговски практики превантивно и ефективно, за това да не се срещат такива нарушения, които ощетяват потребителите и нарушават икономическите им интереси.

"Когато говорим за неравноправни клаузи има цяла една европейска директива и когато има подобен тип несправедливи уговорки в потребителските договори, това означава, че ние нарушаваме национално и европейско законодателство. А какво могат да направят контролните органи в лицето на КЗП? Тя трябва да прегледа тези общи условия и преди те да влязат в сила ако счита, че има уговорки, които ощетяват потребителите и дават повече права на търговеца, то тогава трябва да се намесят и да поискат клаузата да бъде коригирана. Това е едно от малкото нарушения, за които в потребителското законодателство не е предвидена санкция, но е предвидена мярка. За мен това е по-важното, а мярката е да се поиска отстраняването на тази клауза, или редактирането й така, че да се възстанови справедливостта", отбеляза Руменова.


Резултатите от започналите на 26 април 2024 г. проверки за нелоялни практики при туристическите пътувания сочат, че в доста от случаите организаторите нямат лиценз и, че не се издават задължителните ваучери с предплатени услуги. Неглижиран проблем е и сивият сектор, каза Руменова и посъветва хората да избягват нерегламентирано настаняване. При такова хората поемат риск или да не бъдат настанени, или да не бъдат доволни от условията. Освен това застраховката "Отговорност" е гаранция, че ако туроператорът изпадне в несъстоятелност ще можем да получим парите си обратно.

"Удобството когато ползваме туроператор е, че той при всички положения ще трябва да подсигури свой представител, към който да отправяме своите претенции, когато нещо не се изпълнява по програмата, която ни е представена. Освен, че ние ще контактуваме с този представител на агенцията нищо не ни спира да отправим своята претенция паралелно и към представителя на обекта, в който е възникнал проблемът. Това ще даде възможност за оперативна реакция. Ние не сме длъжни да изтърпим целия дискомфорт по време на нашето пътуване. Ако може е добре проблемът да се реши в движение - дали да ни бъде върната част от сумата за услуга, която не може по обективни причини да ни бъде предоставена, или пък да ни бъде предложена алтернативна услуга, която бихме приели за сметка на тази, която не можем да получим", заяви Руменова.

Тя посъветва всичко да бъде в писмен вид, тъй като така ще имаме доказателство и да не се доверяваме на устни уговорки. Срокът за подаване на жалба е 14 дни от установяване на несъответствието. В случаите на стачкуващи служители на авиокомпании туристите могат да изискват обезщетение, докато при природни катаклизми не могат, защото това вече не са форсмажорни обстоятелства.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Текат номинациите за кампанията на БНР "Посланици на културата"

Инициативата "Посланици на културата" на програма "Христо Ботев" на Българското национално радио, започнала през 2021 г., се фокусира върху постиженията на писатели, поети, драматурзи, художници, музиканти, актьори, композитори, кинодейци и представители на българското танцово изкуство, чието творчество прекрачва географските граници на страната..

публикувано на 22.11.24 в 15:22
Пам Бонди изкара два мандата като главен прокурор на Флорида

Младен Петков: Новата номинация за министър на правосъдието в САЩ предизвика облекчение

Избраният за втори мандат за президент на САЩ Доналд Тръмп обяви новата си номинация за поста министър правосъдието. Изборът е Пам Бонди – бивш главен прокурор на щата Флорида. Тя е била част от защитата в процеса по импийчмънт срещу Тръмп по време на първия му мандат. През 2010-та тя е станала първата жена, избрана за главен прокурор на..

публикувано на 22.11.24 в 15:20
Юлиян Петров

Юлиян Петров: 90 на сто от учителите очакват увеличена с 21% заплата

Над 70 процента от работещите в средното образование са готови на протести с искане за увеличаване на средствата за сектора , включително и за ръст на заплатите. Това сочат резултатите от национално проучване на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа", в което са взели участие около 10 хиляди души, по-голямата част от които учители. От..

публикувано на 22.11.24 в 15:05

Демокрацията на фокус в изложбата "Изток – Запад" в "Квадрат 500"

На 26 ноември, в Национална галерия "Квадрат 500", ще бъде открита изложбата "Изток – Запад". Произведенията са на художниците Андрей Молодкин и Сантяго Сиера, които са обединени от активната си политическа позиция и острите въпроси, които задават към днешната демокрация. Идеята за изложбата е на Гергана Мудова. Пред Радио София тя сподели, че и..

публикувано на 22.11.24 в 14:13

Ски и сноуборд филм подготвя публиката за предстоящия сезон

"Beyond The Fantasy" е вълнуващ филм за ски и сноуборд, който отвежда аудиторията на пътешествие през едни от най-зашеметяващите планински пейзажи в света и по-конкретно Австрия, Норвегия, Британска Колумбия, Аляска и разбира се задния двор на TGR (Teton Gravity Research), Джаксън Хоул. Със зашеметяваща кинематография и спиращи дъха..

публикувано на 22.11.24 в 14:05

"КултурКаст" - подкаст за култура вече съществува във виртуалното пространство

В предаването „Радиокафе“ се срещаме с Рада Вазова и Рая Господинова – създателки на чисто ново изобретение в интернет – "КултурКаст“ – подкаст за култура.  Две съмишленички на 17 и 18 години, решават да обединят усилията си и знаковите фамилии, за да направят нещо значимо, ново и събуждащо любопитството на галопиращия в интернет слушател...

публикувано на 22.11.24 в 13:55

19-годишен младеж е пострадал при катастрофа между джип и кола на "Орлов мост"

19-годишен младеж е пострадал при катастрофа между джип и кола на столичния площад "Орлов мост". Инцидентът е станал снощи между 22:30 и 23 часа, съобщиха за БНР от Центъра за спешна помощ. Момчето е с контузия на главата и съмнение за комоцио. Спешен екип го е закарал във ВМА.  Снимки: Велизар Чакалов, Facebook група..

публикувано на 22.11.24 в 12:46