Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Изборите и избирателната пасивност

Александър Христов
Снимка: Ани Петрова

Официално в полунощ на 9 срещу 10 март 2024 г. започна предизборната кампания за насрочените на девети юни избори за народни представители в следващия парламент, както и за български евродепутати. Кампанията ще продължи до полунощ на 7 юни. Каква е ефективната политическа комуникация в контекста на предстоящите избори? Коментар по темата направи доц. д-р Александър Христов e комуникационен анализатор и университетски преподавател.

"Струва ми се, че комуникацията, която се води от партийните централи от отделни политически личности най-трудно ще убеди хората да гласуват въобще. За да гласуват е необходима комуникационна кампания, или може би биха се родили някакви свежи идеи в тази посока, която от една страна да обере това натрупано обществено напрежение и да се опита да убеди хората, че въпреки него, въпреки безумната поредица от избори, въпреки липсата на перспектива за някои има смисъл да се гласува. Но това трябва да бъде извънпартийна, или надпартийна кампания, която в момента нито една от политическите сили няма да започне", каза той.

Доц. д-р Христов посочи, че на избирателите метафорично казано им липсва въздух. Те са в една хибернация и при следващи избори всички политически сили се опитват да събудят този избирател с "изкуствено дишане", а той заспива все по-дълбоко. По думите му за да гласуват хората трябва да има екип от професионалисти, които да се заровят в дълбоките мотиви, да ги изведат на повърхността, да се види какви са и да се направи комуникационна кампания, която да адресира точно тези притеснения, които имат те.

"Големите идеологии и големите кампании такива, каквито е имало в миналото и такива, каквито ние сме искали да видим не изключват конкретните послания. Най-успешната комуникация е тази, която първо е базирана на силна идеология (било то лява или дясна) и второ - с конкретни предложения за промени за развитие. Това би била перфектната позитивна кампания, която една или друга политическа сила би могла да подхване. Тук, когато го докоснем това нещо в нашата реалност се появяват два проблема. Първият е, че в момента почти няма силни идеологии заради това, че по-дребните политически сили не знаят какво ще бъде след изборите и не знаят в какви сглобки образно казано биха могли и би трябвало да попаднат, поради което си пазят ресурсите да изявяват някакви крайни идеологически позиции. Второто е, че се изисква дългосрочно задълбочено мислене, докато към момента политическите сили като че ли имат изгода да търсят по-краткосрочен ефект. От което следва нещо много неприятно, а то е, че краткосрочният ефект се постига най-лесно първо с някакви гръмки акции и второ - с компромати", заяви той.

Освен това посъветва партиите не да дават обещания, а да идентифицират проблеми и да комуникират решения. Доц. д-р Христов отбеляза, че младите избиратели по цял свят масово не гласуват. Като правило те гласуват тогава, когато държавата е в състояние на революция. Новите комуникационни канали като например ТicТоc са чудесни за доставяне на послания, но всеки от тях изисква различен тип начини за създаване на съдържание, което политиците не го умеят, каза той.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Доц. Антоанета Петрова с усмивка разказва за цъфналите видове

Орхидеите в Ботаническата градина на БАН са разцъфтели неистово

Когато денят започне да расте, колекцията от орхидеи в Ботаническата градина на БАН започва почти обилно да цъфти. Именно затова вече 17-а година специалистите организират специализирана изложба през този сезон. Сегашното издание на цветната експозиция ще продължи до 1 март, разказа пред БНР-Радио София доц. д-р Антоанета Петрова от Сектор..

публикувано на 20.02.25 в 13:36

НМФ представи анализ на планирането и изпълнението на държавната политика за младежта

Предварителен анализ на планирането и изпълнението на държавната политика за младежта в България, за периода 2010-2024 г., беше представен от Националния младежки форум. Данните сочат системни пропуски, липса на прозрачност и ефективност, както и опасно нисък приоритет на младежките въпроси в държавната политика. Анализът е изготвен на..

публикувано на 20.02.25 в 13:16

Георги Дачев представи музиката си и своята група "Do Sho band"

Представяме младия музикант Георги Дачев , който пристига при нас от българската рок столица Каварна. Георги Дачев вече е по-известен като вокалист, китарист и бендлидер на групата "Do Sho band". За него музиката е призвание. Казва, че тя е негово препитание през целия му съзнателен живот. А иначе… "Пропях преди да проходя, още от..

публикувано на 20.02.25 в 12:47

Какво трябва да знаем, преди да купим електромобил?

Електромобилите са на фокус в следващото издание на рубриката "Мисли в зелено", която се осъществява между Радио София и Сдружение "Соларна академия - България". Електромобилите са нова вълна в автомобилите, които коренно промениха начина на ползване и на зареждане, коментира пред Радио София Наталия Петрова – "Развитие пазар..

публикувано на 20.02.25 в 11:55

"Топлофикация-София" ползва 1/3 от цялото количество газ, което циркулира в България годишно

"Грийнпийс“ – България се обръща към институции и дружества от сектора с призив за модернизиране на централното отопление. В серия от срещи и разговори те споделят добрия опит от света и настояват този сектор от енергетиката да започне да навлиза в 21 век. Експертите от "Грийнпийс“ изтъкват като нужда от оптимизация постоянните аварии,..

публикувано на 20.02.25 в 10:56

София може да има свое общинско дружество за доставка на електроенергия

На последното си заседание, Столичният общински съвет даде мандат за изготвяне на доклад за създаване на общинско дружество – търговец на електроенергия, което да оптимизира разходите за електроенергия в общинския сектор. Според данните на Временната комисия за анализ на количествата и цените на потребяваната електрическа енергия от Столичната община..

публикувано на 20.02.25 в 09:41