Когато Биг Бендът среща Мюзикъла или когато Коул Портър среща Уилям Шекспир

„Целуни ме Кейт!“

музикална версия на Шекспировата комедия

„Укротяване на опърничавата“

 с участието на Биг бенда на БНР

Снимка

„Целуни ме Кейт!“ /“Kiss Me, Kate!“ /на Коул Портър е първият мюзикъл, в който музиката и текста плътно се придържат към фабулата на сюжета. Това е най-хитовото произведение на този автор и единствения негов мюзикъл, игран повече от 1000 пъти на Бродуей. С това произведение Коул Портър бележи своето творческо завръщане и професионален триумф – през 1949 г. печели наградата „Тони“ за мюзикъл и за най -добри текст и музика – така Kiss Me, Kate става ненадмината класика в този жанри остава в историята като първият мюзикъл печелил тази престижна награда.

  Ненадминатото либрето на „Целуни ме, Кейт“ е написано през 1948 г. от писателския тандем на съпрузите Спивак и е по мотиви от комедията „Укротяване на опърничавата“ на Уилям Шекспир. Работата по този спектакъл им носи цели две награди „Tони“ – за най-добър мюзикъл и за най-добро либрето и остава завинаги тяхният най-голям успех.

През 2015 година, водещата немска театрална компания „Концертдирексион Ландграф“, се обръща отново към тази незабравима класика, като поверява работата на режисьора Харди Рудолц и диригента Хайко Липман. Резултатът е спектакъл, който предвижда участието на 17 певци и танцьори и джаз бенд.

След внимателен кастинг и проучвания Ландграф спират своя избор върху  Биг Бенда на Българското национално радио и канят оркестъра да вземе участие в този проект. За успешното реализиране на спектакъла помагат ентусиазмът и неподправената енергия на нашите джазмени.

 Музикантите от Биг бенда на БНР се ангажират да участват в подготовката и реализацията на постановката, както и в последвалото турне.  Този ангажимент се простира в период от цели три месеца, с подължение и през пролетта на 2016 година.

  Оттук започва пътешествието на Биг бенда из страната на Братя Грим. Следва турне от над 70 представления из всички краища на Германия, с кратки спирки в Швейцария, Австрия и Италия, а популярността на Биг бенда на националното радио излиза извън пределите на нашата страна и немската преса отрупва с похвали  музикантите.

Педпремиерата  и премиерата са на 24 и 25 ноември 2015 г. в баварския град Амберг, Германия и жънат огромен успех, а медиите откликват с възторжени отзиви още след първите спектакли за новата адаптация на мюзикъла :

„Истинската звезда на вечерта е Биг бенда на Българското национално радио, който предизвиква възторжени аплодисменти сред публиката!“, пише Маркус  Хофман в немското онлайн списание Musicalzentrale в статия,написана по повод премиерата и последвалите представления от турнето на мюзикъла „Целуни ме, Кейт“ в Германия.

„Диригент на спектакъла е Хайко Липман –  доказан талант като диригент и музикален директор в многобройни и мащабни музикални продукции. В спектакълът „Целуни ме Кейт“по музика на Коул Портър, той ръководи с лекота  феноменалния Биг бенд на Българското национално радио. Впечатление правят четиримата саксофонисти, тромпетите, тромбона и валдхорната, които  въодушевяват публиката с невероятната си динамика: обширни кресченда, декресченда, отчетливо фортепиано. Те суингират и джазират с изключителна лекота, и можем да сме сигурни, чезвучат точнотака, както „Целуни ме, Кейт“ би трябвало да звучи!

Музиката се носи  от малката оркестрина пред сцената, откъдето музикантите  акомпанират на певците и танцьорите от спектакъла. В интерпретацията се крие много хумор: силните кларинети, пресилените тромбони, прекалено палавите тромпети, отчетливите ударни и разтапящите саксофони създават невероятен акустичнаатмосфера.

„Дори самият Коул Портър не би могъл по-добре да аранжира собствената си музика, в изпълнение набенд от 16 музиканти.

В пресата можем да открием изобилие от прилагателни като „феноменални“ и „изключителни“ по повод  работата на музикантите от Биг Бенда на БНР и тяхното изключително интерпретаторско майсторство.

Музикантите от Биг бенда на БНР, участници в мюзикъла „Целуни ме Кейт! са:

Петър Момчев, Димитър Льолев и Васил Енчев –саксофани, кларинети и флейта, Тодор Гаджалов и Мартин Ташев – тромпети и флюгелхорн, Кирил Зафиров - тромбон, Димитър Шанов - бас, Оги Весков- китара и мандолина, Стефан Кожухаров – ударни. Трябва да обърнем внимание и на участието на музиканти от симфоничния оркестър на БНР в лицето на Явор Желев- флейти и Христо Цачев -валдхорна, както и на музикантите Явор Гайдов – саксофон и единствената дама в групата - Николета Хайтова - флейта.

За повече информация може да прочетете тук: http://www.musicalzentrale.de/index.php?service=0&subservice=2&details=7043

Снимка

СнимкаСнимка

СнимкаСнимка


Kiss me, Kate! / „Целуни ме Кейт!“ Музикална комедия

Една музикална версия на Шекспировата комедия „Укротяване на опърничавата“.


Либрето: Самюъл и Белла Спивак/Samuel und Bella Spewack
Музика и текст: Коул Портър
Нова оркестрация:  Дон Себески (Бродуей 1990)

Немска версия: Гюнтер Нойман Оркестрация на новата версия от Петер Лунд
Режисура: Харди Рудолц
Музикално оформление и диригент: Хайко Липман

С участието на: Гуйдо Вебер - Фред и Петручио, Беатрикс Райтерер - Лили и Катерина и др.

Ще свири: Биг бенда на Българското национално радио.

„Целуни ме Кейт!/“Kiss Me, Kate!/

Фабулата на мюзикъла е структурирана като пиеса в пиесата. Актьорите пресъздават подготовката на театрален спектакъл, в който игра и реалност се преплитат в невероятен фарс. Както повечето шекспирови сюжети, тази 400 годишна история за „Укротяване на опърничавата“ продължава да е актуална и до днес, но резонира в модерното време с нови творчески интерпретации, търсения и идеи. Във версията на Рудолц/Липман спектакълът е разработен като класически мюзикъл, но с участието на малък оркестър от духови инструменти, три пиана и ритъм секция, който акомпанира на живо на певците и актьорите – една деликатна задача. Оркестрацията на новата версия е на Петер Лунд, но Липман сам аранжира музиката за тази група от 16 оркестранти, като 13 от тях – саксофони, тромпети, флейти, валдхорна, китари и мандолина, бас, и ударни са все музиканти от Биг Бенда на Българското национално радио.

Снимка Харди Рудолц –режисьор

Концертната дирекция „Ландграф“ ангажира музикалния титан Харди Рудолц за постановката и турнето на „Целуни ме, Кейт“. С много шега и ирония Рудолц задгърбва клишетата и ни води към абсурда.

„Харди Рудолц е създал едно цялостно произведение на изкуството с новата адаптация на „Целуни ме, Кейт“. Всички елементи от спектакъла са в хармонично единство. Многото нови идеи освежават и модернизират леко поувехтелия мюзикъл. Представлението доставя удоволствие от началото до самия финал. Екипът е силно мотивиран. Истинската звезда обаче е Биг бендът на БНР, който води публиката до бурни аплодисменти.“

Снимка   Хайко Липман - диригент

Хайко Липман открива любовта си към изкуството на мюзикъла след своя първи ангажимент като хоров диригент на театъра в град Гера, Германия. От тогава той често работи като музикален директор в спектакли из цяла Германия - в Берлин, Хамбург, Лайпциг, Дюселдорф. Бил е диригент и музикален директор на оригиналните продукции на „Фантомът на операта“, „Гърбушкото от Нотр Дам“, „Котките“ и „Аида – Мюзикълът“.  Хайко Липман участва също в мащабни турнета, където  дирижира мюзикъли като  „Hello, Dolly!”, „Dr. Jekyll & Mr. Hyde” и „Sunset Boulevard”.

В спектакълът „Целуни ме Кейт“по музика на Коул Портър той ръководи с лекота  феномения Биг бенд на българското национално радио.

 Концертна дирекция „Ландграф“/Konzertdirection Landgraf

  Концертна дирекция „Ландграф“ е създадена през 1945 г. като импресарска агенция, но съвсем скоро включва в арсенала си пиеси, балети, опери и други  сценични представления. Днес, 70 години по-късн те развиват своята дейност в две основни области - продуцентска дирекция „Евростудио“ за поставяне на представления и мюзикъли, и концертно-театрална дирекция, която организира турнета из Германия и съседните страни на разнообразни гост-изпълнители от цял свят, както и различни музикално- театрални постановки. Компанията има повече от 100 служители, без артистите. Годишно организират над 1000 представления със собствено финансиране като около 60 % са театрални пиеси, а 40% са мюзикъли. Други 500 представления са на гостуващи продукции, които се кооперират с различни немски организации. Освен организирането на турнета, имат и постоянно присъствие в театралния афиш на театъра в Есен, където изнасят около 250 представления годишно.

СнимкаСнимка

   






Снимка

Снимка