Високо признание за композитора Петър Керкелов и БНР

Kerkelov
Снимка: личен архив

На 63-тото издание на „Международна трибуна на композиторите” („International Rostrum of Composers”), проект на Международния съвет за музика (IMC) при ЮНЕСКО, българското участие бе високо оценено. В своята дългогодишна история (датира от 1954 г.) събитието се е утвърдило като един от най-авторитетните световни форуми за съвременна музика, чиято главна цел е да се разшири обменът на творби от съвременни композитори чрез излъчването им по целия свят. Тази година трибуната се проведе в периода 16 – 21 май 2016 за първи път в Полша (гр. Вроцлав), а българската композиция „Времеви етюди” от Петър Керкелов (1984) се нареди сред първите десет препоръчани творби („Recommended works“), които ще бъдат излъчвани от множество радиостанции със съдействието на Европейския съюз за радио и телевизия – едно несъмнено признание за автора и за БНР като продуцент на записа. Това не е първи успех за Керкелов на форума – през 2012 студийният запис на неговата композиция „Опит за крещене”, предложена от БНР, спечели първо място в категорията „Композитори до 30 години”.

„Времеви етюди” (TIME ETUDES) са написани за соло сопран, два женски хора и симфоничен оркестър. Състои се от прелюд, шест етюда и епилог. Ето как самият композитор я описва:

„Времеви етюди“ не се опитва да описва чрез музика времето като дълбоко философски въпрос – безкрайност, статичност, необятност. Вместо това етюдите се разгръщат по „човешкото“ виждане за качествата му – измеримост, цикличност, крайност… Но човек във времето е много отвъд числата, които създава. То за него е наблюдение, спомени от детството, ритуали – всевъзможни видове жизнено важни активности, които имат нужда от време, за да се разгърнат и така и ние да се разгърнем чрез тях. Именно сливането на ненужното мерило и наивната емоционалност са това, което придава на времето неговата истинска парадоксална красота. Почти еднакво близките по времетраене етюди в тази композиция са като шест еднакви по размер платна, в които едни и същи пространства на гъстота и празнота са пренаредени по различни начини. Това е опит за един безнадежден апел към това да се разбере какво да се прави с „всичкото това време“, да се намери връзка. Може би накрая на всички тези въпроси Хамлет очаква и отвръща: „Времето е разглобено“. 

Изпълнители в студийния запис на композицията, продуцирана от БНР, са сопраното Реут Ривка Шаби от Израел, дамите от Смесения хор на БНР и Симфоничният оркестър на БНР с диригент Драгомир Йосифов, а музикален продуцент на записа е Георги Еленков.