Лаборатория за иновативни изкуства отваря врати в столицата

БНР Новини
Снимка: 180-degrees.org

Млади експериментатори от десет страни ще обърнат на 180 градуса представите ни за артистично творчество, като разрушат бариерите между отделните изкуства и слеят минало и настояще в хармонична сплав.

За второ поредно лято фестивалът за съвременно изкуство „180 градуса” събира млади творци, които с езика на музиката, танца, театъра, дизайна и изобразителното изкуство ще провокират любопитството на столичани и ще ги въвлекат като активни участници в иновативните си проекти. Зад всичко това стоят двама млади хора – те живеят на Запад, но работят за мечтата си в България да има изявена сцена за съвременна музика и въобще за експериментални изкуства. Александър Хаджиев живее във Франкфурт и свири на фагот в ансамбъл „Модерн”, а Елица Богданова в Лондон, където се изявява на барокова и съвременна виола с различни състави. Ето какво казва за тазгодишния фестивал Александър Хаджиев.



СнимкаНие сме млад фестивал – започнахме през миналото лято. Тогава без никаква реклама и въпреки отпускарския сезон събрахме пълни зали. Този път сме подготвили още по-богата и интересна програма, която нарекохме „Лаборатория за иновативни изкуства”, защото ще представим изкуствата по необичаен начин, смесвайки ги. Имаме 24 артисти от различни националности: Сара Бицока – италианска танцьорка и хореограф, драматурзите Маркус Теш и Артур Романовски, сред музикантите са невероятният кларинетист от Австралия Ричард Хейнс и виолистката Ашли Гордън – тя ще свири афро-американска музика, както и още много страхотни артисти, които ще представят иновативни изкуства.

Фестивалът се открива на 10 август с носталгия по 20-те години на отминалия век, музика от Кърт Вайл, Жан Франсе, Чик Кърия, шармантно облекло на дамите и господата в публиката.

В Années folles ще пресъздадем едно кабаре и ще имаме истинска мадам, която ще забавлява публиката между произведенията, разказва Александър Хаджиев. Ще свирим музика от 20-те години на миналия век от Бохуслав Мартину и други съвременни композитори, както и музика, вдъхновена от джаза. 20-те години, наречени Années folles (Луди години), това е периодът между двете Световни войни, когато американската култура идва в Европа и животът става по-разкрепостен – жените скъсяват косите и роклите си, а джазът навлиза в сериозната музика.

В проекта VOX ще бъдат представени музикални инструменти от различни епохи, като акцентът ще падне върху техните тембри и до каква степен те се доближават до човешкия глас. На друга сцена пък ще бъде обявена „война” между античната и съвременната музика, допълва Александър Хаджиев.

„Шахмат“ е експеримент, който ще се състои в цялата „Фабрика 126” и публиката ще може да се разхожда между залите. Ще имаме два ансамбъла – единият с антични инструменти с гости от Англия, Полша, Литва, а в състава за съвременна музика ще участват някои от най-търсените в момента млади музиканти от Германия, Швейцария, Америка. Двата ансамбъла ще се борят за надмощие над публиката. Т.е. искаме да провокираме нейните вкусове и да проверим дали ще намери сходство между двата типа музика.

На 13 август, за раздяла с фестивала, публиката е поканена да сподели „Осем спомена за едно парти, което така и не се случи, въпреки че си го спомням доста добре”. Какво се крие зад това чудновато наименование, обяснява отново Александър Хаджиев.

Танцовият театър ще бъде много интересен, всъщност това е танцов музикален театър. Драматурзи са МаркусТеш и Артур Романовски, които идват от университета в Гисен – едно от най-изявените учебни заведения за експериментален театър. Хореографията е на Сара Бицока – танцьорка от Италия, завършила школата на Пина Бауш в Есен, а музикантите са от фамилията на ансамбъл „Модерн”. В това представление танцьорите танцуват, свирят на инструменти, правят музика, а музикантите танцуват и изпълняват актьорски задачи. Въобще всички правим всичко и сме артисти на сцената.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!