Прекрасно е, когато за човек, живял през 17 век, знаем толкова много неща. Този човек се е родил във Франция, може би това е причината. Слава богу, там изблиците на интелектуална енергия не само се регистрират и закрилят, но и им се дава право да прескачат от век на век. Знаем не само точното място, точния дом в Париж, в който е бил роден Молиер, не само датата и мястото на всяка негова сценична премиера, не само всяка бурна криволица в богатия му 51- годишен живот, но и как е изглеждал през очите на колегите си:
На ръст той беше по-скоро висок, отколкото дребен, имаше благородна осанка, дългокрак. Вървеше тежко, изглеждаше много сериозен, с голям нос, голяма уста, дебели устни, тъмна кожа, черни и силни вежди, и различните движения, които им придаваше, правеха физиономията му изключително комична. По отношение на характера той беше нежен, любезен, щедър; обичаше словоизлиянията. Мари дьо Кроаси, актриса от трупата.
Жан Батист Поклен, избрал доста късно сценичния псевдоним Молиер, е създал 12-те най-устояли на времето и най-задълбочено - сатирични пълнометражни комедии на всички времена. Някои - в стих, някои - в проза. Като драматург той се нарежда в редицата на такива майстори като Аристофан, Плавт, Джордж Бърнард Шоу. Той е бил също така водещ френски актьор - комик, театрален режисьор и теоретик на драмата. В неговия театрален период, времето на ранния барок, когато е било царството и диктатът на формалните неокласически официално контролирани трагедии на Корней, Расин и последователи, Молиер потвърждава ефикасността на комедията като сериозна, гъвкава артистична форма, която освен изучителна като съдържание, благодарение на новата сценична техника, в по-голямата си част внесена от Италия, става изумителна и като сценични ефекти, които могат да се сменят с шеметна бързина. Италианската commedia dell'arteпреминава като мощен поток през неговите комедии, фарсове, пасторали и сценки, и получава завършен рафиниран от френската комедия вид.
И така…
В понеделник, 17 октомври: Дон Жуан, постановка от 1991 г. Участват: Велко Кънев, Марин Янев, Жоржета Чакърова, Пламен Дончев, Михаил Петров, Красимир Обретенов, Рачко Ябанджиев, Камелия Недкова, Мая Бабурска, Игор Марковски, Кирил Кавадарков. Режисьор: Маргарита Благиева
Вторник, 18 октомври: Благородникът, постановка от 1960 г., запис на спектакъла на Народния театър за младежта. Участват: Божидар Лечев, Гинка Станчева, Ана Георгиева, Михаил Парменов, Люба Алексиева, Теофан Хранов, Константин Хаджимилев, Свобода Молерова, Васил Андреев, Александър Палиев, Щилян Кунев, Любен Митрев, Николай Клисуров и др. Режисьор Веселина Ганева
Сряда, 19 октомври: Мизантроп, постановка от 1981 г.. Участват Марин Янев, Мариус Донкин, Велко Кънев, Цветана Платиканова, Анета Сотирова, Димитрина Савова, Георги Мамалев, Емил Джамджиев, Александър Тончев, Божидар Лечев, Цветелин Витанов. Режисьор: Маргарита Благиева
Четвъртък, 20 октомври: Хитрините на Скапен, 1987 г. Участват: Николай Бинев, Асен Кисимов, Иван Тачев, Стефан Младенов, Пламен Сирраков, Васил Бъчваров, Меглена Караламбова, Славелена Майноловска, Домна Ганева, Алексанър Тончев, Георги Къков. Режисьор: Кирил Каменов
Петък, 21 октомври: Жорж Данден или измаменият съпруг, 1983 г., запис на Михайловградския Драматичен театър. Участват: Антоанета Димитрова, Емил Митрополитски, Светла Чолакова, Стефан Антонов, Любомир Бояджиев, Надежда Казанова, Димитър Луканов, Димитър Ангелов. Режисьор: Йордан Статков
Приятно слушане на Молиер по радиото.
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..
На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..
На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..
"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..
Албена и Павел Благеви са се издигали до селенията на боговете – планината Олимп. Оказа се, че макар да е с няколко метра по-нисък от Мусала, нейният връх..
Постановката, за която всички говорят – "Оръжията и човекът" на Бърнард Шоу, ще има премиера на сцената на Народния театър в три последователни вечери. На..
В "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Валентин Вълканов , преподавател по социология в НБУ, коментира процесите, които водят българското общество до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg