Това е една от необикновените радиопиеси в пъстрата многоезична история на жанра в цялото му разпространение по географските дължини от Латинска Америка до Япония. Колкото и да си внушавате, че ви предстои нещо отвлечено, умозрително и претенциозно, защото аз ще употребя думата експеримент, една определено не-любима моя дума, за да представя това аудио творение, колкото и да се подготвяте за нещо надуто и некомуникативно, пробвайте с първите минути и ще видите, че ще ви омае и погълне. Описание по картина (оригиналното заглавие е Експлозия на паметта; Описание на една картина) е радиопиеса на Хайнер Мюлер, която дължи възникването си на …. българска следа.
Хайнер Мюлер преживява бурната история на Германия от издигането на Хитлер през съветската окупация и финалното разрушаване на Берлинската стена. Един от най-ранните му спомени е за побой над баща и отвеждане в концентрационен лагер, а по-късно, Мюлер избира да остане в съветската зона, дори когато баща му емигрира на Запад. Неговото творчество представя фантасмагорична визия на култура и история. Макар и завършен марксист, Мюлер ненавижда правителството на Източна Германия, а творбите му често са критикувани за горчивия портрет на Германия в тях, за Германия, чиято история Хайнер Мюлер вижда като един безкраен акт на разделение и насилие.
Думата експеримент ми е нелюбима, защото тя е имлицитна на всяка артистична проява. Няма изкуство без експеримент и иновация. Но за Описание по картина експериментът е като зададена ситуация на уъркшоп, в която се събират елементи от различни плоскости и с различни цели и наблюдаваме тяхното общо действие - съдействие - въздействие. Описание по картина е създадена през 1984, в разгара на експериментирането с театралните форми и графично представлява блок текст, като традиционна проза, цялата събрана в едно единствено изречение, но в същността си е силно драматично и сериозно драматургично произведение. Първата й постановка е направена от съпругата на Хайнер Мюлер Гинка Чолакова в Грац, Австрия. Текстът е резултат от среща на Мюлер с изображение на Емилия Колева, ученичка в София по време на едно от посещенията му. В своята автобиография Мюлер заявява, че е намерил взаимодействие си с образа толкова продуктивни, защото рисунката е била несъвършена, пълна с грешки и неясноти. На повърхността изображението съдържа една жена, един мъж, птица, маса и столове, дърво, и продължението е в режисьорското решение на Юри Статков и гласовете на Ивайло Герасков, Мариана Димитрова, Богдан Глишев.
Първите приблизително 40 минути на 26-и март можете да прекарате в компанията на Хайнер Мюлер, който заедно с Брехт е посочен като един от двамата най-добри немски драматурзи на миналия век.
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..
На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..
На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..
"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..
Албена и Павел Благеви са се издигали до селенията на боговете – планината Олимп. Оказа се, че макар да е с няколко метра по-нисък от Мусала, нейният връх..
Постановката, за която всички говорят – "Оръжията и човекът" на Бърнард Шоу, ще има премиера на сцената на Народния театър в три последователни вечери. На..
В "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Валентин Вълканов , преподавател по социология в НБУ, коментира процесите, които водят българското общество до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg