Отново се отправяме към Монпелие и фестивала на френското радио, по време на който се представят изключително редки творби. Ето още една, за която сигурно са чували малцина.
„Фервал“ – опера в три действия и пролог, оп.40 от Венсан Д`Енди. Либретото е на композитора по поемата „Аксел“ на Исайя Тенье. Премиерата е на 12 март 1897 г. в театър „Ла Моне“, Брюксел.
Действащи лица и изпълнители
Фервал – Майкъл Спайрес, тенор
Гилен – Гаел Арке, мецосопран
Арфагар – Жан-Себастиен Бу, баритон
Каито – Елизабет Йенсон, мецосопран
Гримпюе – Никола Льогу, бас
Ленсмор – Ерик Юше, тенор
Селянин, сарацин, Шено – Камий Тремонтан, тенор
Илбер – Франсоа Пиолино, тенор
Феркемна, Муса – Реми Матийо, тенор
Гейвир, селянин – Матийо Лекроар, баритон
Пратеник, селянин, сарацин – Ерик Мартен-Боне, бас
Селянин, Гвилкингубар – Жером Битийе, баритон
Бердре – Анас Сеген, бас
Хор на радио „Льотон“, хор и оркестър на Националната опера в Монтпелие-Окситан, диригент Михаел Шьонванд
Запис от 24.07.2019 г. в опера „Берлиоз“, фестивал на френското радио в Монтпелие.
През 1880 г. Лео Делиб, който е професор в консерваторията, се притеснява, че „влиянието на Вагнер ни наводнява, потопява ни“. Точно по това време Д`Енди възприема идеите на господаря на Байройт и започва да пише „Фервал“. Точно като Вагнер, той си пише либретото и се обръща към легендите и митовете, а не към историческите сюжети, които повече от половин век вдъхновяват френската гранд опера.
По това време Парижката опера е затворила вратите си за цяло поколение френски композитори, които обаче намират ласкав прием в Брюксел. Театър „Ла Моне“ ще осъществи световните премиери на „Иродиада“ на Масне, „Зигурд“ и „Саламбо“ на Райе, „Гвендолин“ на Шабрие, „Крал Артур“ на Шосон. Така на 12 март 1897 г. операта на Венсан е представена точно там. Подготовката е трудна и свързана с много репетиции. Интересът е голям, тъй като Д`Енди е сред най-видните представители на новото поколение композитори. На премиерата присъстват представители на всички големи и важни издания. Операта след това е играна в Париж в „Опера Комик“ под диригентството на Андре Месаже (10.05.1898). Но в „Пале Гарние“ е представена едва на 31.12.1912 г. отново с Месаже на пулта. След това никога повече не е имала сценична реализация. Концертно е представена през 1962 г. във Френското радио. Две концертни изпълнения прави и операта в Берн през 2009 г. И пак през същата година в Линкълн център, Ню Йорк е представена от Американския симфоничен оркестър.
По време на премиерата през 1897 г. операта се приема нееднозначно, но композиторът е признат за майстор. „Заслепени сме, изненадани, разкъсани, развълнувани. Там, където очакваме бликащата емоция, най-често живописната изобретателност влиза в игра. Освен това талантът е огромен“ – пише Фурко в „Галоа“.
Други критици проявяват огромен ентусиазъм. „Това е красиво и страхотно произведение, възкликва Жулиен Тиерсо в колоните на „Le Temps“, което, без съмнение, ще заеме значително място в историята на френската музика“.
Едно от изданията на предаването "Портрети" посветихме на един, бих казала, истински будител на народната музика в Граово. Това е Станчо Стоилов – стилен певец с оригинален авторски репертоар, педагог, прочут майстор на традиционни инструменти и акордьор. Името му свързваме и с първото музикално училище за фолклор у нас. През октомври 2024 г. се..
В последната събота за 2024 година, на 28 декември, Метрополитън опера отвори архивите си и така в прочутите съботни радиоматинета прозвуча празничен спектакъл от Коледа през 1982 г. Едно възхитителното ретро предаване от Ню Йорк ви поднасяме и ние на 4 януари от 20 часа : "Хензел и Гретел" от Енгелберт Хумпердинк . В любимата приказка,..
Музика: Енгелберт Хумпердинк Либрето: Аделхайд Ветте по приказката на братята Якоб Лудвиг Грим и Вилхелм Карл Грим Първо изпълнение: Ваймар, 23 декември 1893 г. Действащи лица: • Петер, майстор на метли – баритон • Гертруд, негова съпруга – мецосопран • Хензел, техен син – мецосопран • Гретел, тяхна дъщеря – сопран • Вещицата – тенор или..
В първия ден на годината от 23 ч. "Джаз+" ни връща във вечерта на концерта на Торд Густавсен в столичната зала "България". Само тук публикуваме пълния запис на разговора ни минути след саундчека:
Традиционният и чакан от публиката Празничен новогодишен концерт отново ще се проведе в първия ден от новата година в зала 1 на НДК, от 19.30 часа. На сцената със солистките застава Фестивалният симфоничен оркестър с диригент Емил Табаков в партньорство със Coфийcĸaта филхармония. Маестро Емил Табаков споделя, че не търси прилики с празничния..
За да можем да кажем, че киното ни предлага мотив да обичаме и питаме, а и да даваме, както дава йовковият Серафим, в "Кино с думи" гостува жената, която..
На 6 януари 2025 г. от 19.00 часа, в артфоайе "Антракт" при Камерна сцена, Народен театър "Иван Вазов", се открива изложбата " Артистът зад плаката –..
В днешната рубрика "Епизоди от живота" обръщаме внимание на една тревожна тенденция, свързана с празничната пиротехника, и нейното въздействие върху..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg